א. נאמר בתורה (ויקרא יט, יט): '...בהמתך לא תרביע כלאים שדך לא תזרע כלאים'. חז"ל למדו מן הסמיכות שבין איסור הרבעה לאיסור זריעה שכשם שאסור להרביע בבהמה מין בשאינו מינו, כך אסור להרכיב באילן מין בשאינו מינו.1
ב. הרכבה היא החדרת ענף של עץ אחד (להלן רוכב) בתוך עץ אחר (להלן כנה), באופן כזה שהם יתאחו וייעשו גוף אחד. אם הרוכב והכנה אינם מאותו מין, ההרכבה אסורה מדיני כלאי אילן.
ג. באילנות יש רק איסור כלאי אילן, לאמור פעולת הרכבה של מין בשאינו מינו. לכן מותר לזרוע שני מינים של זרעי אילנות יחד או בסמיכות זה לזה. כך הדין גם בזרע של ירק ליד זרע אילן.2 יוצא מכלל זה גפן יחד עם ירק או שאר צמחים חד-שנתיים, שכן בגפן יש גם איסור כלאי הכרם (ראה להלן פרק ט).
ד. עם זאת יש להיזהר לא לזרוע זרע של צמח חד-שנתי בסמוך ממש לגזע של עץ, אלא יש להרחיק 24 ס"מ (ג' טפחים) מגזע העץ, כדי שלא ייראה כמרכיב על השורשים.3
ה. הכלאה היא פעולת האבקה שבה מפזרים אבקה מפרח זכרי על פרח נקבי במטרה לקבל פרי, ואין משמעותה החדרת ענף של עץ לתוך עץ אחר; לכן פעולה זו מותרת באילנות אף כשהם אינם בני אותו מין.4
ו. עץ הנוצר מהכלאה של שני מינים, מותר להרכיבו על ענף אחר שצמח בעקבות הכלאה דומה. אמנם אסור להרכיב אותו על צמח שהוא ממין אחד מאבותיו,5 אלא אם כן יש דמיון גדול בינו לבין הצמח הנ"ל.6
ז. איסור הרכבה חל באילנות מאכל ממינים שונים,7 וכן אילן מאכל באילן סרק.8 כמו כן אסור להרכיב ירק ממין אחד בירק ממין אחר.9
ח. מותר להרכיב אילן סרק באילן סרק, כי כל אילנות הסרק נחשבים כמין אחד.10
יא. עץ מאכל שהורכב באיסור (מין באינו מינו), אסור לטעת אותו,1 אסור להשקות אותו, אסור לעשות מלאכות שונות לצורך קיומו וגידולו של העץ,2 ולכתחילה יש לעקור אותו.3
יב. בשעת הדחק ובמקום הצורך יש לסמוך על הדעות שאין איסור קיום בעץ מורכב (ובפרט לאחר שהתאחה),4 כאשר ההרכבה התבצעה במשתלה ע"י גוי, בתוך מבנה, ובמנותק מן האדמה, ובעת הנטיעה השתיל היה בגוש אדמה ולא חשוף שורש.5 במקרים אלו מותר להשקות, לדשן ואף לקטוף את הפירות.
יג. אם לא ברור שההרכבה הייתה אסורה וייתכן שהכנה והרוכב הם 'מין במינו' או לחילופין מדובר בכנה ורוכב שהם 'ספק מינו' - מותר לכתחילה לקיים את העץ המורכב.6
יג. יש משתלות המשווקות עצים רב-מיניים - 'מולטי פרי'. אם הם מורכבים בזנים שונים של מין אחד, כגון כמה זנים של שזיף - מותר לטעת את העץ ולגדל אותו כרגיל. אך אם מורכבים על הכנה כמה מינים כגון אפרסק ומשמש, אין לטעת את העץ ואין לעשות פעולות הנצרכות להמשך גידולו, כדלעיל. הוא הדין גם אם מורכבים עליו מיני הדר שונים כגון תפוז, קליפים, אשכולית וכדו', שמוגדרים עפ"י ההלכה כ'ספק מינו'.7
יד. פירות שגדלו על עץ שהורכב באיסור (כגון אגס המורכב על חבוש) - מותרים.8