תוכן עניינים

הלכות כלאיים

קיצור פסקי הלכות בענייני מצוות התלויות בארץ, בהוצאת מכון התורה והארץ

פרק ג'- כלאי זרעים

facebook email whatsapp

א. אסור מן התורה לזרוע יחד שני מיני זרעים או לשתול יחד שני מיני צמחים חד-שנתיים שונים, שנאמר: 'שדך לא תזרע כלאים'.1 כמו כן אסור לזרוע או לשתול מין אחד בסמיכות למין אחר שכבר זרוע.2  איסור זה הוא הן בזריעה בידיים והן בזריעה מכנית.

ב. נחלקו הפוסקים אם איסור כלאי זרעים אסור מן התורה גם בימינו או שהוא רק מדרבנן.4

ג. מן הפסוק 'שדך לא תזרע כלאים' למדו חז"ל שאיסור 'כלאי זרעים' חל רק בארץ ישראל,5 בין שזורע שני המינים בקרקע שלו ובין שזורע אותם בקרקע של חברו.6

ד. איסור 'כלאי זרעים' קיים בכל ארץ ישראל, בין בחלקי ארץ ישראל המוגדרים כ'גבולות עולי בבל' ובין אלו המוגדרים 'גבולות עולי מצרים',7  אבל בחוץ לארץ מותר לזרוע כלאי זרעים.8

ה. בכל האזורים שיש ספק אם הם חלק מארץ ישראל (שנתקדשה על ידי עולי מצרים), כגון דרום הערבה ואילת - יש להחמיר באיסור כלאי זרעים ע"פ הכלל 'ספק דאורייתא לחומרא'.9

ו. אסור לזרוע כלאיים אפילו בבית ובחממה.10

ז. אין איסור זריעת כלאיים אלא רק כשמתכוון לכך ועושה כן כדרך שרגילים לזרוע. אך מותר לזבל את הקרקע, אף שזו נזרעת בכלאיים כשיש בזבל גרעינים ממינים שונים. אמנם אם יצמחו מינים שונים בשדה, יתחייב לעקור את אחד המינים במידה והיחס בין שני המינים יחייב זאת, כפי שיבואר להלן (פרק ז).11

1.
  רמב"ם, הל' כלאיים פ"א ה"א; שו"ע, יו"ד סי' רצז סעי' א.
2.
יש הסוברים שחייב מן התורה באיסור כלאיים רק כאשר זורע את שני הזרעים ב'מפולת יד' אחת. ולדעתם כשזורע זרע אחד לאחר השני - אסור מדרבנן: עי' כסף משנה, הל' כלאיים פ"ד הט"ז; שם, פ"ה ה"א; חכמת אדם, שער משפטי ארץ פ"א סעי' א. ויש אומרים שאסור מן התורה אף בלא מפולת יד. על המחלוקת הנ"ל, עי' ס' חוקות הארץ, עמ' 29-28, הערות 7-6.
3.
אף לדעת הגרצ"פ פראנק שנוטה להקל בזריעה מכנית בשביעית משום שנחשב זריעה בגרמא (שו"ת הר צבי ב, סי' לב-לג) - בכלאיים יש להחמיר, כי לדעות רבות הגדרת איסור הזריעה הוא בעיקר דין בתוצאה ולא במעשה, עי' במש"כ הגרחי"ל אויערבאך, מעדני ארץ, כלאיים, עמ' ריז; שו"ת הר צבי שם, סי' כד (עמ' נח-ס); חוקות הארץ, עמ' 32-31.
4.
עי' רא"ש הלכות קטנות, הל' כלאיים סי' א אות ג; תוס' יבמות פא ע"א ד"ה מאי. יש שהסבירו שאיסור כלאיים אינו תלוי בקדושת הארץ, כיוון שתחילת חלותו הייתה לפני הכיבוש, ויש אומרים שתלוי בדין קדושה ראשונה ושנייה אם בטלה אם לאו; עי' חוקות הארץ, עמ' 29-30; ארץ חמדה, עמ' כו.
5.
  קידושין, לט ע"א; רמב"ם, כלאיים פ"א ה"א.
6.
לגבי זריעת כלאיים בקרקע של חברו, יש מחלוקת אם היא אסורה מהתורה או מדרבנן, עי' חוקות הארץ, עמ' 215.
7.
  ישועות מלכו, סי' סז; ארץ חמדה א, עמ' צא בדעת רש"י, קידושין, לח ע"א ד"ה בבאכם; עיין ס' חוקות הארץ, עמ' 30-29.
8.
קידושין, לט ע"א; רמב"ם, הל' כלאיים פ"א ה"ג.
9.
עי' חוקות הארץ, עמ' 30-29.
10.
יש אומרים שאיסור כלאי זרעים בבית הוא מדאורייתא: ישועות מלכו, פ"א ה"א ד"ה והא דפליגי; חזו"א, שביעית סי' כו ס"ק ד ד"ה ומש"כ; ויש אומרים שהוא מדרבנן: משפט כהן, סי' מט; ארץ חמדה, עמ' כא-כב; וכך פסק הרה"ג דב ליאור, אמונת עתיך 5 (תשנ"ה), עמ' 14-5; ועי' בשו"ת באהלה של תורה ד, סי כט אות ג.
11.
ארץ חמדה, עמ' כב-כג.

ח. אסור גם לקיים ולהניח לשני המינים הזרועים כלאיים להמשיך לגדול ולצמוח.1

ט. איסור 'קיום' כולל כל פעולה שגורמת להמשך הצמחת שני המינים. לכן אסור לנכש ולחפות בעפר, להשקות, לזבל, לבנות גדר סביב2 וכדומה.3 מ"מ גם השארת גידולי כלאיים כפי שהם בלא שום פעולה אסורה,4 אלא יש לעקור את אחד המינים מיד.5

י. במקום לעקור את אחד המינים, יכול בעל הקרקע להפקיר את שטח הגידול ואת כל הגדל בו.6

יא. מותר ואף חובה לעקור כלאיים בחול המועד.7

יב. גידולי 'כלאי זרעים', אף שגדלו בדרך אסורה, מותרים באכילה ובהנאה, אפילו לזה שעבר על איסור זריעת כלאיים.8

1.
כלאיים פ"ח מ"א; רמב"ם, הל' כלאיים פ"א הלכה ג; שו"ע, יו"ד סי' רצז סעי' ב. יש אומרים שאיסור הקיום הוא מהתורה: עי' חוקות הארץ, עמ' 49 הערה 23. ויש אומרים שהוא מדרבנן: ביאור הגר"א, יו"ד סי' רצז ס"ק ג; שו"ת חוט המשולש, סי' כד; חזו"א, כלאיים סי' ב ס"ק ח ד"ה יו"ד. ועי' בחוקות הארץ, עמ' 54-52, אם יש איסור 'קיום' כאשר הזריעה הייתה בתחילה בהיתר.
2.
עיין רש"י, ע"ז סד ע"א ד"ה אפילו שהביא כדוגמה לקיום כלאיים עשית סייג וגדר; ועיין חוקות הארץ, פ"א ה"ג אות ה, עמ' 50-49.
3.
רמב"ם, הל' כלאיים פ"א הלכה ב, שו"ע, יו"ד סי' רצז סעי' א; חוקות הארץ, עמ' 35-34.
4.
ע"פ רמב"ם, הל' כלאיים פ"א הלכה ג: 'אסור לאדם לקיים כלאי זרעים בשדהו אלא עוקרן ואם קיימן אינו לוקה', והאיסור הוא בין ע"י מעשה ובין שלא ע"י מעשה, עיין חוקות הארץ, עמ' 50-49.
5.
רמב"ם, שם; שו"ע, שם סעי' ב.
6.
שו"ת באהלה של תורה ד, סי' כז אות ו בשם הגר"ש ישראלי. עיין עוד רמב"ם, הל' כלאיים פ"ב הלכה טז.
7.
עי' מועד קטן ו ע"א; רמב"ם, הל' כלאיים פ"ב הלכה טו-יז.
8.
כלאיים פ"ח מ"א; רמב"ם, הל' כלאיים פ"א ה"ז.

יג. אסור ליהודי לזרוע כלאיים בקרקע של גוי.1

יד. אסור לבקש מגוי שיזרע כלאיים בעבור יהודי בקרקע השייכת ליהודי,2 אבל בקרקע של גוי - מותר.3

1.
רמב"ם, הל' כלאיים פ"א הלכה ג; שו"ע, יו"ד סי' רצז סעי' ב.
2.
ובמקרה זה אסור אף לקיים את הצמח, אף שהישראל לא עבר על איסור כלאיים: עי' ארץ חמדה, עמ' עח.
3.
מהר"י קורקוס וכסף משנה, לרמב"ם הל' כלאים פ"א ה"ג; שו"ע, יו"ד סי' רצז סעי' ב; ארץ חמדה, עמ' כו.

טו. אסור מן התורה לזרוע כלאיים אף אם אינו מתכוון בזריעתם לאכילה אלא רק לנוי.1 ואם אינו מעוניין בצמח ובפירות ועוקר את הצמחים לפני הגעת זמן ההבשלה - מותר, ובלבד שיהיה ניכר שהזריעה הייתה לשם כך ולא לצורך הצמח או הפירות.2

טז. זריעת כלאיים בניסויים מדעיים מותרת רק כשהזריעה נעשית על ידי גוי ובחממה, ובלבד שאין משתמשים במה שגדל.3

1.
שו"ת הרדב"ז, ח"ו סי ב אלפים רנג; שו"ת באהלה של תורה ד, סי' כט אות א.
2.
חזו"א, כלאיים סי' ה ס"ק טו ד"ה והנה; ארץ חמדה, עמ' כג/2; ועי' התורה והארץ ג, עמ' 397-382.
3.
באהלה של תורה ד, סי' כט, עמ' 241-238.

יז. נאמר בתורה (ויקרא יט, יט) 'שדך לא תזרע כלאים', ומכאן שאסור לאדם לזרוע כלאיים דווקא בשדה שלו. אך אם היה שטחו זרוע מין אחד, מותר לחברו לזרוע בצדה בקרקע שלו מין אחר בלא שום הרחקה.1

1.
עי' רמב"ם, הל' כלאיים פ"ג הלכה טז; ארץ חמדה, עמ' כה-כו; חוקות הארץ, עמ' 211. ואף בשדה שלו מותר לזרוע שני מינים ללא הרחקה אם אחד המינים הוא כמין הזרוע בשדה חברו (כגון שהוא צמוד לשדה חברו הזרוע אף הוא מאותו המין), שכן חלק זה של השדה נראה כחלק משדה חברו: עי' חוקות הארץ, עמ' 212.

עוד בנושא ממכון התורה והארץ

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ