logo-white

תוכן עניינים

הלכות פורים

הלכות פורים מבוארות בטעמיהן ליוצאי אשכנז וספרד עם פסקי הלכות מאת הגאון הרב יעקב אריאל שליט

פרק ט - הסעודה והשמחה. פרק ט - הסעודה והשמחה

שתיית יין

facebook email whatsapp

מרבים בשתיית יין בפורים1, כדי להרבות בשמחה, ולהודות לה' מתוך הרחבת הדעת על הנסים שעשה לנו2. ריבוי השתייה מיוחד לפורים, משום שהנסים שנעשו בפורים היו על ידי משתה. סילוקה של ושתי מהמלכות היה על ידי משתה, בחירתה של אסתר למלכה לוותה במשתה, וגם מפלת המן הייתה על ידי משתה. לכן ההודאה על הנס גם היא מתוך משתה3. גם נשים יכולות לשתות מעט יין לכבוד היום4, אבל אין להן להתבסם, משום שריבוי היין אינו יפה להן5.

5 הערות

1.
שו"ע תרצה ב. עיין שו"ת משנה הלכות חלק ה סימן פג, שדייק מרש"י ומהרמב"ם שראוי לשתות דווקא יין, ולא משקים משכרים אחרים, מכיוון שהנס נעשה על ידי משתה יין, ועיין שם, שמסתימת הפוסקים משמע שאין חובה לשתות דווקא ביין. והגר"י אריאל שליט"א כתב לנו שיש לפתוח ביין, ואפשר להמשיך אחר כך במשקאות אחרים, ועיין ארחות רבנו חלק ג (תשע"ד) עמ' קפה, שכתב כעין זה.
2.
יד אפרים סימן תרצה.
3.
אבודרהם סוף הלכות פורים ד"ה ואמר.
4.
כן כתב לנו הגר"י אריאל שליט"א. ועיין ארחות רבנו חלק ג (תשע"ד) עמ' קפז, ושו"ת דבר חברון אורח חיים סימן תרמד, שטוב שתעשינה כן, וכן משמע מחזון עובדיה עמ' קעח. ועיין נטעי גבריאל פרק עג אות ד, שחולק וסובר שאין כל מצווה לנשים לשתות יין בפורים.
5.
חזון עובדיה עמ' קעח, שו"ת שבט הלוי חלק י סימן יח אות ב, שו"ת רבבות אפרים חלק א סימן תנח וחלק ד סימן קעג אות י, מועדים וזמנים חלק ב סימן קצ.

עוד בפרק זה

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ