logo-white

תוכן עניינים

הלכות ימים נוראים

הלכות ימים נוראים מבוארות בטעמיהן ליוצאי אשכנז וספרד עם פסקי הלכות מאת הגאון הרב יעקב אריאל שליט"א

הלכות ימים נוראים - תוכן עניינים:

פרק טז - מצוות התשובה

facebook email whatsapp

עניין מרכזי בעשרת ימי תשובה הוא המצווה לחזור בתשובה, שעל שמה נקראו ימים אלו "עשרת ימי תשובה". לכן יבוארו כאן יסודותיה ודרך קיומה.

התשובה היא מהטובות שהיטיב ה' לברואיו1. מצד הדין, לא הייתה באפשרותו של החוטא לתקן את מעשיו, כיוון שיש תוצאות למעשיו השליליים של האדם, ולכאורה אין דרך למחותם. אדם שחלילה הרג מישהו, אף אם יתחרט על כך ויצטער צער רב כל ימיו, האם באפשרותו להחזיר את הנהרג לחיים?! אדם שהלבין פני חברו, האם באפשרותו לבטל את הצער והעלבון שהנפגע חש בזמן הפגיעה?! הלוא אף אם יפייס את הנפגע ויפיג את צערו מכאן ולהבא, לא יוכל למחות את הצער שהנפגע חש בזמן הפגיעה. לא רק פגיעה באדם היא קלקול שאי אפשר לתקנו, גם חטאים שבין אדם למקום לכאורה אינם ניתנים לתיקון. כל חטא גורם פגם רוחני ממשי בעולמות העליונים, ומצד הדין אי אפשר לתקנו2. לכן מן הדין, אף אם אדם התחרט על חטאיו וקיבל עליו שלא לשוב ולחטוא בהם, אין הוא יכול למחות את שהיה ועליו להיענש על עברות שעבר. אף על פי כן, ברוב רחמיו וחסדיו של הקב"ה עלינו, הוא נתן לנו את האפשרות לחזור בתשובה ולהביא למחילת עוונותינו.

 

1.
שערי תשובה שער א אות א.
2.
עיין מסילת ישרים פרק ד, ונפש החיים שער א פרק יב.

מחילת העוונות על ידי התשובה איננה פעולה טכנית של הצלה מעונש בלבד, אלא פעולה פנימית של זיכוך, טהרה והסרת כל הרשמים השליליים שהשאיר החטא1. יתרה מכך, בכוח התשובה לתקן את הפגם שפגם החטא בזיקה שבין האדם לבוראו. הריחוק מה' שנוצר בעשיית החטא הוא השורש לכל ההשפעות השליליות של החטא, והתיקון המשמעותי ביותר שיש בתשובה הוא שיקום הקשר והזיקה בין האדם לקב"ה; וכך כותב הרמב"ם:

"גדולה תשובה שמקרבת את האדם לשכינה שנאמר 'אִם תָּשׁוּב יִשְׂרָאֵל נְאֻם ה' אֵלַי תָּשׁוּב'2, כלומר, אם תחזור בתשובה בי תדבק. התשובה מקרבת את הרחוקים, אמש היה זה שנאוי לפני המקום משוקץ ומרוחק ותועבה, והיום הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד3.
כמה מעולה מעלת התשובה, אמש היה זה מובדל מה' אלקי ישראל, צועק ואינו נענה, ועושה מצות ומשליכים אותן בפניו, והיום הוא מודבק בשכינה, צועק ונענה מיד, ועושה מצות ומקבלים אותן בנחת ושמחה, ולא עוד אלא שמתאוים להם שנאמר "וְעָרְבָה לַה' מִנְחַת יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם כִּימֵי עוֹלָם וּכְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת"4.
ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העוונות והחטאות שעשה, אין הדבר כן אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם, ולא עוד אלא ששכרו הרבה, שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו, אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד בו, כלומר מעלתם גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהם כובשים יצרם יותר מהם"5.

 

1.
עיין דרך ה' חלק ד פרק ח אות ה, נפש החיים שער א פרק יב.
2.
ירמיהו ד א.
3.
רמב"ם תשובה ז ו.
4.
מלאכי ג ד. רמב"ם תשובה ז ז.
5.
רמב"ם תשובה ז ד.

בכל מצב יכול אדם לחזור בתשובה, ותשובתו תתקבל. אף אדם שנמצא במקום הירוד ביותר, יכול להיחלץ מחטאיו ולחזור בתשובה. כך כותב הרמב"ם: "אין לך דבר שעומד בפני התשובה, אפילו כפר בעיקר כל ימיו ובאחרונה שב, יש לו חלק לעולם הבא"1. לכן אין לאדם להתייאש בשום מצב, כדברי רבי נחמן מברסלב: "ואפילו מי שהוא חס ושלום במדרגה התחתונה לגמרי, אפילו הוא נמצא בשאול תחתיות, אף על פי כן אל ייאש את עצמו, ויחזק את עצמו בכל מה שאפשר, כי אין שום יאוש בעולם כלל"2, כיוון שתמיד פתוחה בפני האדם הדרך לתקן את מעשיו, להיטהר מזוהמת החטא ולשוב אל ה'. 

דוגמה ליכולת לחזור בתשובה משאול תחתיות היא תשובתו של המלך מנשה, שהיה אחד המלכים הרשעים שהיו לעם ישראל. מנשה חטא בעבודה זרה, העמיד פסל בבית המקדש והוציא להורג אנשים רבים. בנביא נאמרו עליו דברים חמורים, שלא נאמרו כמותם על שום מלך אחר. כך נכתב עליו בספר מלכים:

"וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה' כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹרִישׁ ה' מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. וַיָּשָׁב וַיִּבֶן אֶת הַבָּמוֹת אֲשֶׁר אִבַּד חִזְקִיָּהוּ אָבִיו, וַיָּקֶם מִזְבְּחֹת לַבַּעַל, וַיַּעַשׂ אֲשֵׁרָה כַּאֲשֶׁר עָשָׂה אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, וַיִּשְׁתַּחוּ לְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם וַיַּעֲבֹד אֹתָם... וַיִּבֶן מִזְבְּחוֹת לְכָל צְבָא הַשָּׁמָיִם בִּשְׁתֵּי חַצְרוֹת בֵּית ה', וְהֶעֱבִיר אֶת בְּנוֹ בָּאֵשׁ וְעוֹנֵן וְנִחֵשׁ וְעָשָׂה אוֹב וְיִדְּעֹנִים הִרְבָּה לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה' לְהַכְעִיס... וְגַם דָּם נָקִי שָׁפַךְ מְנַשֶּׁה הַרְבֵּה מְאֹד עַד אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת יְרוּשָׁלִַם פֶּה לָפֶה (מן הקצה אל הקצה) לְבַד מֵחַטָּאתוֹ אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יְהוּדָה לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה'"3.

בעקבות חטאיו של מנשה, ה' הענישוֹ, ומתוך ייסוריו הוא חזר בתשובה. לרוב רשעותו ביקשו מלאכי השרת מה' שלא יקבל אותו בתשובה, וכך אמרו חכמים במדרש:

"באותה שעה עמדו מלאכי השרת וסתמו כל החלונות של מעלה, ואמרו לפני הקב"ה: רבון העולם אדם שהעמיד צלם בהיכל אתה מקבלו בתשובה?! אמר להם אם איני מקבלו בתשובה הריני נועל פתח בפני כל בעלי תשובה, מה עשה הקדוש ברוך הוא חתר לו חתירה מתחת כסא כבודו ממקום שאין מלאך יכול לשלוט וקבלו בתשובה"4.

נמצא שהקב"ה מקבל את האדם השב בתשובה, ופותח לו פתח מכל תהום שהוא הידרדר אליה.

 

1.
רמב"ם תשובה ג יד.
2.
ליקוטי מוהר"ן תניינא תורה עח.
3.
מלכים ב פרק כא פסוקים ב-טז.
4.
רות רבה פרשה ה.

התשובה היא חסד וזכות, אך היא גם מצווה, שנאמר: "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹקיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ"1. מצווה זו נוהגת בכל מקום ובכל זמן, ולא רק בעשרת ימי תשובה או ביום הכיפורים. לכן מצווה על אדם שחטא לחזור בתשובה ולהתוודות על חטאיו מיד, ואין לדחות את המצווה לימי התשובה, כיוון שזריזים מקדימים למצוות2.

 

1.
דברים ל ב. עיין שערי תשובה שער א אות א, רמב"ן דברים ל יא, ספר חרדים מצוות עשה פרק א מצווה לד. ועיין רמב"ם תשובה א א שכתב: "כל מצות שבתורה אם עבר אדם עליה כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות", ועיין מנחת חינוך מצוה שסד אות ב, שלדעת הרמב"ם התשובה אינה מצווה, אלא רק הווידוי, ועיין קרית ספר על הרמב"ם שם, שחולק וסובר שלדעת הרמב"ם גם התשובה היא מצווה.
2.
עיין של"ה מסכת יומא פרק נר מצוה אות קב. ועיין שערי תשובה שער א אות ב ואילך, ואורות התשובה יד לב, שכתבו טעמים נוספים לכך שאין להתעכב בעשיית התשובה.

שלושה הם עיקרי התשובה: עזיבת החטא, קבלה לעתיד וחרטה1. עזיבת החטא היא הפסקת החטא בהווה. קבלה לעתיד היא החלטה והסכמה שלא לחטוא עוד בעתיד, וחרטה היא צער על עשיית העברה בעבר.

 
1.
רמב"ם תשובה ב ב.

כאשר אדם חוזר בתשובה, מצווה עליו להתוודות על חטאיו, שנאמר: "אִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יַעֲשׂוּ מִכָּל חַטֹּאת הָאָדָם וכו' וְהִתְוַדּוּ אֶת חַטָּאתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ"1. פרטי מצווה זו יבוארו בפרק כב.

 

1.
במדבר ה ו-ז. רמב"ם תשובה א א.

נוסף על עזיבת החטא, חרטה וקבלה לעתיד, תשובה על עברות שבין אדם לחברו מחייבת לפייס את החבר, ופרטי חובה זו יבוארו בפרק יז.

 

השב בתשובה משנה את מעמדו ברגע אחד, ואף אם לא התוודה עדיין על חטאיו, אלא רק גמר בליבו שלא לחטוא עוד. יסוד זה נלמד מהלכה בהלכות קידושין: המקדש אישה והתנה את הקידושין בתנאי כל שהוא, הקידושין חלים רק אם התנאי התקיים. מה דינו של רשע גמור שקידש אישה בתנאי שהוא צדיק? נאמר בגמרא שהאישה מקודשת לו מסָפֵק, שמא הוא הרהר בתשובה, והרהור זה שינה את מעמדו בבת אחת מרשע גמור לצדיק1.

1.
קידושין מט ב.

אף שכל תשובה משנה את מעמדו של האדם, מדרגות רבות לתשובה, ולפי מדרגת התשובה כך מידת ההיטהרות מזוהמַת החטא. דומה הדבר לבגד מלוכלך, שכיבוס מועט מעביר ממנו חלק מהלכלוך, אך כדי שהבגד יחזור למראהו הראשון יש לכבסו כיבוס רב. כך גם ככל שאדם מתרחק יותר מן החטא בליבו ובמעשיו, מעלת תשובתו גדולה יותר1

אחד הגורמים שקובעים את מידת ההיטהרות מזוהמת החטא הוא המניע של התשובה. תשובה שמוּנעת מחשש מעונש היא תשובה בדרגה נמוכה, והזיכוך שבא בעקבותיה הוא חלקי. תשובה זו נקראת בחז"ל תשובה מיראה, ובכוחה לזכך את זוהמת העברות שנעשו במזיד, ולהשאיר מהן רושם מועט, כאילו נעשו בשוגג. לעומת זאת תשובה מאהבה, שמוּנעת מאהבת ה', היא תשובה עליונה שמזככת ומטהרת את האדם לגמרי, ולא זו בלבד אלא שעל ידה הזדונות נעשים כזכויות, כיוון שעל ידם האדם התעורר לדבוק בה' ולשוב אליו, למרות הקושי שבדבר2

גורם נוסף שקובע את מדרגת התשובה הוא מידת החרטה. ככל שהחרטה עמוקה ומקיפה, כך התשובה מזככת ומטהרת יותר3. חרטה על החטא נובעת מהכרה בטעות שבחטא ובנזקים שנגרמים ממנו. לשם כך, יש להתבונן בגדלות ה' ולהכיר באהבתו את כל בני האדם וברצונו להיטיב עימם, ומתוך כך יש להכיר עד כמה חמור להמרות את פיו, ולהבין שהחטא הוא כפיות טובה כלפיו; יש להתבונן איזו נשמה גדולה יש לאדם, ולאילו מדרגות הוא יכול להגיע; להבין אלו תוצאות יש לכל מעשה שלו, ועד כמה מעשיו הרעים פוגעים בכל העולמות; אלו עונשים כל עברה מסבבת ומהי חומרתם, וכיוצא בזה4.

1.
שערי תשובה שער א אות ט.
2.
יומא פו ב, ותוספת יום הכיפורים יומא פו ב ד"ה איני. ועיין בית אלוקים למבי"ט שער התשובה פרק יד ואלשיך ויקרא פרק ו ד"ה ולא עוד, שפרשו שעל ידי העוונות אדם זוכה לקיים את מצוות התשובה. ועיין דרושי הצל"ח (תשס"ב) דרוש ז אות ג: "והנהגה זו שזדונות נעשו כזכויות זו ודאי מידה יתירה, ואין זה ממידת המשפט, רק במידת רחמים גדולים של הקב"ה בעל הרחמים". ועיין אורות התשובה פרק יא פסקה ג ופרק יב פסקה ה.
3.
שערי תשובה שער א אותיות ט-יג.
4.
עיין שערי תשובה שער א אות י ואות יב, וחובת הלבבות שער עבודת האלקים פרק ג האופן החמישי, וראשית חכמה שער היראה פרק ז, ועולת ראיה ב עמ' שס (תשע"ה) ד"ה אתה יודע.

ישנן עברות שאין בכוח התשובה לכפר עליהן מיד. חלקן מתכפרות כאשר יום הכיפורים מגיע, וחלקן, נוסף לתשובתו של האדם ולכוחו המטהר של יום הכיפורים, מזקיקות להתייסר בייסורים כדי להזדכך מהן לגמרי. חילול השם הוא העבירה שכפרתה קשה מכולן, והיא מתכפרת לגמרי רק על ידי תשובה, יום הכיפורים, ייסורים ומיתה1. במה דברים אמורים? בתשובה מיראה, אבל תשובה מאהבה מכפרת על כל העברות מיד2

עברות שאינן מתכפרות מיד, יש בסגולת התורה לכפר עליהן3, כיוון שבכוח החטאים והעוונות לפגום ולקלקל רק עד מקום מסוים, אך שורשה העליון של התורה גבוה יותר מכל אותם מקומות, ולכן בכוחה לתקן את כל הקלקולים4. כך אמרו חכמים: "אם נכשל אדם בעבירה והתחייב מיתה בידי שמים מה יעשה ויחיה? אם היה למוד לקרות דף אחד, קורא שני דפים, ואם היה למוד לשנות פרק אחד, ישנה שניִם"5. והעוסק בתורה "אף אם נתלכלך תחִלה בעוונות וחטאים עצומים, ונטבע מאד ברפש וטיט מצולות הרע חס ושלום, עם כל זה על ידי עסק התורה נכון לבו בטוח שודאי המאור שבה יחזירו למוטב. והטוב מתגבר והולך על הרע שבו מעט מעט. עד שלסוף בהכרח יתגבר הטוב ויתפשט בכולו לגמרי, ויתקדש מטומאתו ותתפשט הטהרה בכולו"6.

 

1.
רמב"ם תשובה א ד. ועיין שם, שעל ביטול מצוות עשה שאין בהן כרת, התשובה מכפרת מייד, על מצוות לא תעשה שאין בהן כרת ומיתת בית דין התשובה מתחילה את הכפרה ויום הכיפורים מסיים את הכפרה, ועל ביטול מצווה או עשיית איסור שעונשם כרת או מיתת בית דין, סיום הכפרה הוא על ידי ייסורים. ועיין רמב"ם יסודי התורה פרק ה הלכות י-יא, מהי עברה שיש בה חילול השם.
2.
מנחת חינוך סוף מצווה שסד.
3.
שערי תשובה שער ד אות טז, עיין נפש החיים שער ד פרק לא, וחזון עובדיה ימים נוראים עמ' ריח.
4.
נפש החיים שער ד פרק לב.
5.
ויקרא רבה (וילנא) פרשת קדושים פרשה כה אות א.
6.
נפש החיים שער ד פרק לא.

תשובה גמורה משמעותה שאם אדם נקלע לאותו מצב שבו הוא חטא בראשונה, הוא מתגבר על יצרו ואינו חוטא שוב. כך כותב הרמב"ם: "אי זו היא תשובה גמורה? זה שבא לידו דבר שעבר בו, ואפשר בידו לעשותו, ופירש ולא עשה מפני התשובה, לא מיראה ולא מכשלון כח. כיצד? הרי שבא על אשה בעבירה, ולאחר זמן נתייחד עמה, והוא עומד באהבתו בה, ובכח גופו, ופירש ולא עבר זהו בעל תשובה גמורה. ואם לא שב אלא בימי זקנותו ובעת שאי אפשר לו לעשות מה שהיה עושה, אף על פי שאינה תשובה מעולה, מועלת היא לו ובעל תשובה הוא"1.

1.
רמב"ם תשובה ב א. ועיין ספר חסידים סימן קסז, ונחלת יעקב לבעל הנתיבות מהדורת מכון ירושלים עמ' שכא, ודרושי הצל"ח דרוש א אות יא, שאין לאדם להביא עצמו לידי ניסיון לשם כך, אלא שאם בא מקרה זה לידו ללא כוונה ולא חטא הרי זה סימן שתשובתו היא תשובה גמורה, או שהכוונה שישוב כל כך עד שאילו היה מזדמן חטא זה לפניו, לא היה עושהו.

השב בתשובה ואינו עוזב את החטא - אין תשובתו תשובה, אף אם הוא מתוודה על חטאיו. לדוגמה: אדם שגזל חפץ, ויש בידו להחזיר את החפץ והוא אינו עושה כן, תשובתו אינה תשובה, כיוון שאין הוא עוזב את החטא. וכן אישה שהולכת בבגד שאינו ראוי לצניעותה, ובשעה שהיא חוזרת בתשובה בדעתה לחזור וללובשו, תשובתה אינה תשובה1

אף שתשובה ללא עזיבת החטא אינה תשובה, ואין האדם זוכה לכפרת החטא על ידה, יש לה ערך והיא מקרבת את האדם לה'2. אנו למדים זאת מהמלך אחאב, שהוא ואשתו איזבל גזלו את נחלתו של נבות היזרעאלי, והביאו להריגתו שלא כדין. כאשר אליהו הנביא הוכיח את אחאב על מעשיו וניבא לו נבואת פורענות, אחאב נכנע מלפני ה', קרע את בגדיו ושם שק על בשרו. בתגובה לכך אמר הקב"ה לאליהו הנביא: "הֲרָאִיתָ כִּי נִכְנַע אַחְאָב מִלְּפָנָי? יַעַן כִּי נִכְנַע מִפָּנַי, לֹא אָבִיא הָרָעָה בְּיָמָיו, בִּימֵי בְנוֹ אָבִיא הָרָעָה עַל בֵּיתוֹ"3. ואף שאחאב רק התחרט, אך הוא לא עזב את החטא והמשיך להחזיק בכרם נבות הגזול, החרטה והצער שלו הועילו קצת4

יש ערך רב אפילו למחשבה של תשובה שעדיין לא הבשילה לכדי החלטה גמורה לשוב, ומחשבה כזו מביאה לתיקון האדם והעולם5. כך כותב מרן הרב קוק זצ"ל: "מה שמוטבעים לפעמים במניעות (עיכובים) גדולות, לא יעכב כלל את התשובה הרוחנית (המחשבה והרצון לשוב בתשובה). וכיוון שמבקשים לשוב אל ה' - שבים, והאדם מתחדש כבריה חדשה. והציצים (החלקים הקטנים) המעשיים שצריכים לזירוז גדול לתקנם, יצפה עליהם תמיד לתקנם... וישתוקק לתקון השלם, וממילא יבא הדבר לידי כך שיעזרהו ה' יתברך לתקן הכל בפועל. אבל גם כשלא נזדמן לו עדיין התיקון, בין מצד מניעות חיצוניות או מצד מניעות פנימיות, שעדיין אין רצונו תקיף כל כך, וההחלטה לתקן את מעשיו בפועל עדיין אינה שלמה, מכל מקום יאחז בתשובה הרוחנית (המחשבה והרצון לשוב בתשובה) בכל עוז ואומץ, ויהיה תקיף בדעתו שסוף כל סוף אחוז הוא בתשובה, שהיא ענין יקר מכל מה שבעולם, וירבה בתורה, במדות טובות, בחכמה ובהנהגה ישרה בכל מה שאפשר לו. וישפוך שיחו בתפלה לפני קונו להוציא אל הפועל את חלקי התשובה שעדיין לא יצאו אל הפועל"6.

 

1.
רמב"ם תשובה ב ג.
2.
דרשות הר"ן הדרוש העשירי ד"ה ואני למד, בית אלקים למבי"ט שער התשובה פרק יב.
3.
מלכים א פרק כא פסוק כט.
4.
בית אלקים למבי"ט שער התשובה פרק יב.
5.
אורות התשובה פרק ז סעיף ו ופרק יג פסקה ט ופרק יד סעיף ד.
6.
אורות התשובה פרק יד סעיף ד. ועיין שם פרק יד סעיף ד1: "עיקר הנפילות באות מפני שאינו מאמין בקלותה של תשובה", ואפשר שהכוונה לתשובה חלקית, וכשאדם מייקר תשובה זו, הוא בתנועה מתמדת של התעלות וניצל מנפילות.

התשובה צריכה להיות מלווה ברגשי צער וכאב מחד גיסא, ובשמחה מאידך גיסא: צער וכאב על העוונות ועל הריחוק מה' שנוצר בעקבותיהם, ושמחה בכפרת העוונות ובזיכוך הרוחני, בקרבת ה' המחודשת, בכוחות החדשים היוצאים לפועל, ובטוב הנמצא באדם, שבעטיו התעורר לתשובה1.

1.
אורות התשובה פרק ה סעיף א ופרק ז סעיף א ופרק טז סעיפים ג ו-ז, עיין מאור עינים לאדמו"ר מטשרנוביל פרשת האזינו ד"ה איתא בש"ס, עיין עטרת ישועה (הורוביץ) חלק ד דף סד ב ד"ה פתחת.

השב בתשובה צריך להיות בטוח שתשובתו מועילה לטהר את נפשו מזוהמת החטא1. כך כותב רבי שניאור זלמן מלאדי, בעל ה'תניא':

"ויהיה נכון לבו בטוח בה' בלי שום ספק וספיק ספיקא בעולם, כי תיכף ומיד שמבקש מחילה וסליחה מאתו יתברך, הוא מוחל וסולח, כי חפץ חסד הוא וחנון ורחום ורב לסלוח. וכמו שבתפילת שמונה עשרה, מיד לאחר שמבקשים סלח לנו וכו' מברכים: 'ברוך אתה ה' חנון המרבה לסלוח'. והרי ספק ברכות להקל משום חשש ברכה לבטלה? (ואילו היה ספק אם ה' סולח, לא היינו רשאים לברך "חנון המרבה לסלוח", כיוון שכאשר יש ספק אם יש לברך ברכה כל שהיא, אין מברכים את אותה ברכה, ש"ספק ברכות להקל") אלא אין כאן שום ספק כלל שה' סולח ומוחל לנו, מאחר שבקשנו סלח לנו מחל לנו"2.

ומסופר על האדמו"ר רבי מרדכי מטשרנוביל ש"פעם אחת ישב בסביבתו איש שמעשיו לא היו הגונים, ונאנח מתוך עומק לבבו לה' יתברך, ושמע האדמו"ר מטשרנוביל זכרו יגן עלינו את אנחתו ואמר: מי שאינו מאמין שכאשר איש יהודי נאנח ועושה תשובה לפי ערכו מקבלו מיד הקב"ה, הרי הוא אפיקורס"3.

1.
תניא אגרת התשובה פרק יא, אגרות הראיה חלק ב אגרת שעח, אורות התשובה פרק ז סעיף ו, חזון עובדיה עמ' ריט סוף הערה יט.
2.
תניא אגרת התשובה פרק יא.
3.
בית אברהם לאדמו"ר מסלונים יום הכיפורים ד"ה בשלחן עמ' ריא (מהדורת תשי"ח).

עוד בנושא ממכון התורה והארץ

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ