הלימוד היומי ב' אלול ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: כ"ה אדר ב' « הקודם | הבא »

מעמד האשה ביהדות: נר שבת

מתוך הספר 'הלכה בימינו' | הרב יעקב אריאל

רופאה מסיימת את תורנותה בביה"ח ביום ששי אחה"צ ומגיעה לביתה בשעה האחרונה לפני שבת. בעלה עו"ד המקדיש את יום הששי בבוקר ללימוד בכולל ולאחר מכן לקניית מזון ולהכנת הילדים והבית לקראת שבת. מי מהם ידליק את נרות השבת, האיש או האשה?

 

כתב הרמב"ם (הל' שבת פ"ה):

אחד אנשים ואחד נשים חייבין להיות בבתיהן נר דלוק בשבת...

ונשים מצוות על דבר זה יותר מן האנשים לפי שהן מצויות בבתים והן העסוקות במלאכת הבית.

 

אמנם ידוע גם טעם נוסף להטלת המצוה על האשה משום שהיא גרמה לכיבוי נרו של עולם בחטא עץ הדעת לכן עליה להדליק את הנרות (ירו' שבת פ"ב ה"ו). אך הרמב"ם וכן השו"ע נימקו את העדפת האשה בגלל עיסוקה בצרכי הבית. ולפי"ז במקרה דנן, מכיון שהבעל הוא זה שעסק במלאכות הבית ביום ששי, לכאורה עליו מוטלת החובה להדליק את הנרות. מעניין שבהביאי דילמה זאת בפני נשים התשובה הספונטאנית הנשמעת מפי כל הנשים היא, שלמרות חילוף התפקידים, האשה היא זו שחייבת בהדלקת הנר, לדעתן. הנשים רואות את עצמן אחראיות על סדרי הבית גם כשהן עובדות מחוצה לו והבעל נחשב רק כשליחן לעניין זה. במילים אחרות: האשה המודרנית אינה עוד שפחת המטבח אלא מלכת המטבח.

 

האשה רואה את תפקידה גם בעידן המודרני כעקרת בית, למרות שעיסוקה מחוץ לבית. כלומר, המהות לא השתנתה למרות התמורות.

"חוסן - זהו סדר נשים"

ACB

toraland whatsapp