הלימוד היומי ב' אלול ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: כ"א אדר ב' « הקודם | הבא »

מעמד האשה ביהדות: כיסוי הראש

מתוך הספר 'הלכה בימינו' | הרב יעקב אריאל

"ופרע את ראש האשה" (במדבר ו) תנא דבי רבי ישמעאל: אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפרוע ראש (כתובות עב ע"א).

 

למדנו מכאן את העקרון שראשה של האשה חייב להיות מכוסה. השולחן ערוך הגדיר את חובת הכיסוי כך:

שער של אשה שדרכה לכסותו, אסור לקרות כנגדו. הגה: אפי' אשתו, אבל בתולות שדרכן לילך פרועות הראש, מותר. הגה: וה"ה השערות של נשים, שרגילין לצאת מחוץ לצמתן (ב"י בשם הרשב"א) (או"ח סי' עה ס"ב).

 

והמשנה ברורה פירט יותר:

כגון שער היוצא מחוץ לצמתן שזה תלוי במנהג המקומות שאם מנהג בנות ישראל בזה המקום ליזהר שלא לצאת אפילו מעט מן המעט חוץ לקישוריה ממילא בכלל ערוה היא ואסור לקרות כנגדן ואם לאו מותר דכיון שרגילין בהן ליכא הרהורא.

 

ובביאור הלכה:

ואותן נשים הבאות מארצות שאין דרכן לגלותן מחוץ לצמתן למקום שדרכן לגלותן מותרין לגלותן אם אין דעתן לחזור [מגן אברהם בשם הר"מ אלאשקר] ואם באו ממקום שדרכן לגלות למקום שאין דרכן לגלות לא יגלו אפילו אם דעתן לחזור [טעמו משום הרהור דאנשים].

 

החתם סופר (או"ח סי' לו) תלה את הבדלי המקומות בין ארצות בהן התפשט מנהג הזוהר לכסות את כל הראש לבין ארצות שבהן נשמרה רק ההלכה עצמה, שמותר להשאיר חלק מהראש (בשיעור טפח – שו"ת אג"מ אה"ע ח"א סי' נח).

 

התופעה של הגירת יהודים מארץ לארץ, שהתגברה בדורות האחרונים ובעיקר העליה לארץ ישראל, יצרו מצב חדש, שבו אין כמעט מקום בעולם שבו יש מנהג אחיד ומחייב. גם א"י נחשבת כמקום מלוקט ולכן כל אשה יכולה לבחור בין כיסוי מלא לבין השארת טפח.

 

עקב התפשטות תופעת החילון בדורות האחרונים התעוררה השאלה איך להתייחס לשערה של אשה שאינה רגילה כלל לכסות את ראשה. האם מותר לגבר לומר דבר שבקדושה מול שערה של אשה כזאת? שהרי הרגל הכיסוי הוא שקובע את האיסור. ערוך השולחן סובר שאמנם אותן נשים עוברות עבירה, אולם מכיון שרגילים לראותן בשיער מגולה בדיעבד אין איסור לקרוא מול שערן ק"ש. דינן דומה קצת לנערות לא נשואות שמכיון שאינן רגילות לכסות את ראשן הן אינן גורמות להרהור למי שקורא מולן ק"ש (ערוה"ש או"ח סי' עה ס"ז).

 

הפאה הנוכרית מוזכרת כבר במשנה אך תופעתה בעבר היתה נדירה לעומת ימינו וגם מראיה היה שונה מזה של היום. כיום אופנת הפאה הנוכרית התפשטה בעולם כולו, לא רק בקרב נשים יהודיות, וצורתה דומה יותר לשער הטבעי ורבו המערערים עליה (עי' יביע אומר ח"ה אה"ע סי' ה). מן המהדרות בכיסוי מלא, כדעת הזוהר, יש הרואות בפאה מעלה על כיסוי לא מלא בכובע או שביס, משום שהפאה מכסה הכל. אולם יש מערערות על כך וסבורות שאדרבה כיסוי בכובע או שביס גם אם הוא מגלה טפח עדיף מבחינה הלכתית על הפאה שהיא עצמה אינה מוסכמת.

ACB

toraland whatsapp