הלימוד היומי כ"ז תמוז ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: י"ג אדר ב' « הקודם | הבא »

האשה בעידן המודרני לאור ההלכה: בת מצוה

מתוך הספר 'הלכה בימינו' | הרב יעקב אריאל

נושא זה הוא אחד המאפיינים ביותר את העידן המודרני. בעבר לא חגגו לבת את יום היכנסה למצוות. כי לא הורגש אצלה, מבחינת קיום המצוות, מעבר חד מילדות לבגרות, כפי שהורגש בבר מצוה של בן, שהחל להניח תפילין, עלה לתורה והצטרף למניין. גם לבן עצמו, האירוע היה בעבר צנוע מאד ולא ניקר את עיניהן של יתר בנות המשפחה. השינוי במעמד הבת, והעצמת האירוע של חגיגת בר המצוה לבן, שהתחוללו בחברה, חייבו התיחסות ראויה גם לבת המצוה.

 

מבחינה הלכתית צרופה אין מניעה לציין את יום התחייבותו של אדם במצוות. הבעיה בבת מצוה היתה שמנהג כזה נהג בחברה הנוצרית והדבר היה עלול להיראות כחיקוי שיש בו משום "בחוקותיהם לא תלכו". הרפורמים נגררו כדרכם אחרי האופנות הנוצריות, דבר שהחריף את הבעיה. מאידך, עמד השיקול החינוכי, לקרב את הבת לתורה ומצוות. הרב משה פיינשטיין פקפק בתועלת החינוכית גם בצרמוניה הנהוגה כיום בבני מצוה זכרים. ולכן התנגד לחוג 'בת מצוה' ולא התיר אלא במקום שיש מחלוקת ובתנאי שהאירוע לא ייערך בבית הכנסת (שו"ת אגרות משה אורח חיים ח"ד סימן לו, ד) גם הרב אליעזר ולדנברג שולל את החגיגה (שו"ת ציץ אליעזר חלק יח סי' לג, ד). לעומתם, הרב יעקב יחיאל ויינברג שפעל בחברה היהודית של מערב אירופה כותב:

 

המצדדים בהיתר של מנהג חדש זה של חגיגת בת מצוה, לבם דופק בחרדה לחיזוק החינוך הדתי של בנות ישראל, שבנסיבות של החיים בדור הזה הן זקוקות ביותר לחיסון רוחני ולעידוד מוסרי בהגיען לגיל המצוות... והואיל שרוב בני הקהלה רוצים דוקא להנהיג מנהג זה של חגיגת בת מצוה לבנות, אין לצאת במחלוקת נגדם, רק לדאוג לכך שמנהג זה ישמש באמת חיזוק וחוסן להשלטת רוח תורה ומצות בלב בנות ישראל. (שו"ת שרידי אש ח"ב סי' לט עמ' תס)

 

הרב משולם ראטה התיר בתנאי שהחגיגה תיערך באוירה צנועה ההולמת את הבת (קול מבשר ח"ב סי' מד). גם הרב עובדיה יוסף (יביע אומר ח"ו או"ח סי' כט) מעודד את המנהג החדש בהסתמכו על הבן איש חי (פרשת ראה אות ק). ואכן מתוך אחריות חינוכית לבנות ישראל התפשט המנהג במגזרים דתיים רחבים. אם כי במקרים רבים הוא מחקה כשבלונה את חגיגת בר המצוה של הבן על מגרעותיה. אולם יש משפחות יצירתיות היוצקות תוכן מקורי לחגיגת הבת, וכך ראוי.

ACB

toraland whatsapp