הלכה יומית: כ"ב חשוון « הקודם | הבא »
ואברהם זקן בא בימים, לא רק בא בשנים
הרב אהוד אחיטובלאחר הלוייתו של האדמו"ר רבי יהודה-לייב אלתר זצ"ל בעל ה'שפת אמת', שנפטר בהיות בגיל חמישים ושמונה שנים, אמר בנו האדמו"ר רבי אברהם-מרדכי זצ"ל בעל 'אמרי אמת' לאחיו רבי משה בצלאל: "ברוך-השם, אבינו זכה לאריכות ימים".
תמה האח הצעיר רבי משה בצלאל זצ"ל הי"ד על הדברים, ושאל: "והלוא אבינו נסתלק בשנתו החמישים ושמונה ואפילו לא הגיע לשנות זקנה ושיבה!".
השיב לו האדמו"ר רבי אברהם-מרדכי: "אכן, שנים ארוכות לא היו לאבא, אבל ימים ארוכים היו גם היו לו". כסימוכין לדבריו הוא הביא מלשון הפסוק בפרשתנו 'ואברהם זקן בא בימים' (בראשית כד, א) – מכך שנאמר 'בא בימים' ולא 'בא בשנים' באה התורה להדגיש שימיו היו מלאים תוכן ומשמעות לעשות את רצון ה'. ולכן ניתן לומר על גם על אבינו ה'שפת אמת' שהייתה לו 'אריכות ימים' אע"פ ששנות חייו היו קצרות באופן יחסי.
באופן דומה ביאר הרב יעקב משה חרל"פ זצ"ל בספרו נימוקי המקראות לפרשתנו (חיי-שרה עמ' נז) שכוונת התורה בלשון הפסוק 'בא בימים', שכל חייו של אברהם אבינו היו בחינת 'יום' ואף פעם לא היה בהם בחינת 'לילה', כלומר דרכו של אברהם אבינו ע"ה הייתה להוסיף 'אור' וטוב, וכלשונו של הרב חרל"פ: "כל חייו של אברהם אבינו היו בבחינת 'ימים', על-פי המדרש על הפסוק "ויקרא אלוקים לאור יום" – "אלו מעשיהם של צדיקים", "ולחושך קרא לילה" – "אלו מעשיהם של רשעים". זהו "בא בימים", שלא הייתה בו בחינת 'לילה'.