התשובה
א. יש מחלוקת ראשונים ופוסקים לגבי אונס ביום אחרון, לאמור שאדם התחייב או נדר לעשות דבר מה והשהה את הביצוע לרגע האחרון, האם נחשב אונס או פשיעה, עי' רמ"א יו"ד סי' רלב סעי' יב.
ב. לגופו של עניין, בארץ ישראל פוסקים שלא כרבנו תם וכהכרעת הגר"א (שו"ע או"ח סי' רסא סעי' ב ומשנ"ב, לשו"ע שם ס"ק כג). ונחלקו הראשונים האם האיסור להניח תפילין בלילה הוא מדרבנן, וכך היא דעת בעלי התוספות והרא"ש, עי' שו"ע או"ח סי' ל סעי' ב; אך לדעת הרמב"ם זהו איסור דאורייתא, עי' רמב"ם הל' תפילין פ"ד ה"י. ולפי"ז לדעת הרמב"ם נראה שהיה אסור להניח תפילין, ולדעת בעלי התוספות אולי היה מותר כדי לקיים את מצוות עשה של תפילין באותו יום (עי' שבת ג ע"ב) לגבי רדיית פת בתנור). ואמנם הפרי מגדים (מובא במשנה ברורה סי' ל ס"ק ג) כותב שמותר להניח תפילין אם לא קיים את המצווה כל היום רק בבין השמשות, אך לאחר צאת הכוכבים (לדעת הגאונים שחולקים על ר"ת) אין לעשות כן. ואמנם בפסקי תשובות סי' ל ס"ק ב כתב שכל זמן שלא הגיע צאת הכוכבים של ר"ת יניח את התפילין (בלי ברכה).
יואל פרידמן