שכח והתעכב בהנחת תפילין עד צאת הכוכבים

השאלה:

שלום רב לרב השאלה שלי היא בעניין תפילין בעוונותיי הרבים לא הנחתי תפילין כל היום ! הייתי עייף והלכתי לישון קצת לפנות ערב ורציתי לנוח . דאגתי לסדר ולהכין את השעון המעורר שיעיר אותי 10 דקות לפני השקיעה כדי להניח עליי תפילין . אבל לצערי הרב לא הרגשתי בשעון המעורר והתעוררתי חצי שעה לאחר השקיעה . מהרתי להניח עליי תפילין כי אני יודע שלשיטת רבינו תם עדיין יום נמור הוא . אומנם אני לא נמנה על חסידיו של רבינו תם אבל אני תמיד שומר שבת עד זמן רבינו תם . ראיתי הרבה מחסידי צאנז שמתחילים להתפלל מנחה חצי שעה לאחר השקיעה וגם מניחים תפילין . השאלה שלי היא האם נהגתי טוב שבמצבי ובשעת דחק גדולה כזאת מהרתי להניח תפילין כדי שלא להפסיד חלילה מצוות תפילין באף יום ולשם כך אני סומך על סוף היום לשיטת רבינו תם ?

התשובה

הרב יואל פרידמן | כ"ח אב תש"פ 10:08

א. יש מחלוקת ראשונים ופוסקים לגבי אונס ביום אחרון, לאמור שאדם התחייב או נדר לעשות דבר מה והשהה את הביצוע לרגע האחרון, האם נחשב אונס או פשיעה, עי' רמ"א יו"ד סי' רלב סעי' יב.

ב. לגופו של עניין, בארץ ישראל פוסקים שלא כרבנו תם וכהכרעת הגר"א (שו"ע או"ח סי' רסא סעי' ב ומשנ"ב, לשו"ע שם ס"ק כג). ונחלקו הראשונים האם האיסור להניח תפילין בלילה הוא מדרבנן, וכך היא דעת בעלי התוספות והרא"ש, עי' שו"ע או"ח סי' ל סעי' ב; אך לדעת הרמב"ם זהו איסור דאורייתא, עי' רמב"ם הל' תפילין פ"ד ה"י. ולפי"ז לדעת הרמב"ם נראה שהיה אסור להניח תפילין, ולדעת בעלי התוספות אולי היה מותר כדי לקיים את מצוות עשה של תפילין באותו יום (עי' שבת ג ע"ב) לגבי רדיית פת בתנור). ואמנם הפרי מגדים (מובא במשנה ברורה סי' ל ס"ק ג) כותב שמותר להניח תפילין אם לא קיים את המצווה כל היום רק בבין השמשות, אך לאחר צאת הכוכבים (לדעת הגאונים שחולקים על ר"ת) אין לעשות כן. ואמנם בפסקי תשובות סי' ל ס"ק ב כתב שכל זמן שלא הגיע צאת הכוכבים של ר"ת יניח את התפילין (בלי ברכה).

יואל פרידמן

toraland whatsapp