צניעות, שם לבת והתמדה

השאלה: שלום רב. ראשית ברצוני להביע את הערכתי הרבה לעבודת הקודש שאתם עושים. אתם מהווים פתרון כל כך מתאים ונוח לרבים. עכשיו, ברשותכם-
יש לי מספר שאלות אני מקווה שתוכלו לעונת על כולן מאחר וכולן חשובות לי ורלוונטיות מאוד לחיי כיום.
1. אני נשואה מזה כ-7 חודשים. ברוך ה´ הנישואים שלנו בריאים וטובים, אוהבים ואמיתיים. בתחילת הנישואים קיבלתי על עצמי בנוסף לכיסוי ראש, גם שרוולים עד אחרי המרפק. עם הזמן, בעקבות דברים ששמעתי ועצות שונות, ניסיתי תקופה מסויימת להתלבש בצורה שתהפוך אותי "בלתי נראית" לעיני הרחוב, משמע- לבוש שחור בעיקר, לבישת של המכסה על צורתו של הגוף, הפסקתי להתאפר ולענוד תכשיטים, להשתמש בבושם. הכל מתוך רצון שרק בעלי יהנה מיופיי.
אני מוכרחה להודות שזה גרם לי לרגשות מעורבים, הרגשתי מלאה מאוד, כאילו איני זקוקה לשום דבר חיצוני, אין לי צורך באופנה וכדומה. אך במקביל, הרגשתי שאני לא מרוצה מאיך שאני נראית ושכן חשוב לי להשקיע במראה שלי, כמובן בגבולות הצניעות. אחי חיזק אותי כשאמר לי שאיך שאישה נראית זה גם כבוד לבעלה. (כלומר שלא תיראה מוזנחת.) כיום אני מתלבשת בצורה צבעונית, שמחה, עונדת תכשיטים וכיוסיי ראש צבעוניים.
שאלתי היא האם יש בכך פגם שגם כל עובר אורח ברחוב יכול לראות אותי כך? אני מקפידה על צניעות, אין שערה מראשי גלויה, חולצות סגורות ושרוול עד אחרי המרפק. אך אהיה כנה ואמר שאני מרגישה שהיופי שלי בולט יותר כאשר אני לא מתאמצת להסתיר אותו בבגדים חסרי צבע או צורה. האם אני נוהגת בצניעות?
2. בהמשך לשאלה הקודמת יש לציין כי בעלי ואני חזרנו בתשובה לפני כשנה, (בעלי הגיע מרקע חילוני ואני גדלתי בבית דתי אך בתיכון ובצבא "עזבתי" את הדת). שנינו משתדלים תמיד לתקן את המידות, בכל תחומי החיים. אני מוצאת קצת קושי בהתמדה, בהרגשת טוהר ועילוי -כל הזמן-. כלומר- לפעמים יש הרגשה טהורה כזו של רצון להתנתק מכל דבר שנוי במחלוקת כמו מוזיקה לועזית (שבאמת ובתמים משמחת אותנו!) או צפייה בסרטים (בזבוז זמן, במקום ללכת לשיעור תורה?) ובכלל שינוי תכליתי של החיים, להיות במצב שבו נוכל לומר לעצמנו שאנו חיים חיי תורה אמיתיים. אנחנו לומדים תורה, בעיקר בשבתות, מקפידים על תפילות ומעל לכל אמונה גדולה מאוד בה´ יתברך והרגשה שברוך ה´ כל צעד שאנו עושים זובה לברכה ממנו יתברך. אך איפה המקום לשינוי? מה עדיין לא בסדר?
3. השאלה האחרונה... מה המשמעות של נתינת שם לתינוקת- אחינועם? והאם משנה אם זה אחינועם או אחינעם?
תודה רבה וסליחה על הארכתי בדברים. הם יושבים לי על הלב והייתי מוכרחה להסביר אותם בצורה ברורה. תודה רבה! תזכו למצוות ושמחה רבה!

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/9/2013 8:40:15 PM
בס"ד

שלום וברכת ד´

1. לגבי שאלת הצניעות הרי שהגדרים הם הלכתיים, ועל כן יש דברים שהם שייכים להלכה (שער, שרוולים, צוואר וכו) ועליהם יש להקפיד. אולם יש דברים כפי שחז"ל אמרו לא ללכת בבגדים אדומים, והיינו מכיוון שאדום הוא צועק ומושך את העיין יותר, וכן לא ללכת עם עקבים שהם משמיעי קול במיוחד. ללמדנו שאפשר ללכת בכל צבע וצורה ובלבד שלא יהיה צועק ובולט בצורה מיוחדת המושכת את העין יותר מהרגיל. על כן אין ללכת זרוק ומדוכא, אין צורך ללכת ללא צורה, אבל מאידך אין ללכת בבגדים צועקים במיוחד הנני כאן.
2. אין אפשרות להיות תמיד בעליה יש פעמים שישנם ירידות מסוימות, ויש תקופות של עליה, צריך להסתכל על הכלל, האם את בדרך של עליה. כאשר הדרך הכללית היא עליה הרי זה שפעמים ישנן חולשות מסוימות אין זה מורה על נסיגה אלא על הליכה נכונה. הרצון לעשות שינויים נמצא אצל כל אדם, אולם לא תמיד הדרך היא בשינוי דרסטי, עדיפים שינויים קטנים ובנויים היטב משינוי קשה שאיננו מחזיק מעמד. יש פעמים שהנשמה צריכה גם את שלה, ולא כל נשמה ולא בכל זמן הכל יכול להגיע מהתורה (מלבד אנשים גדולים במיוחד), בחגים ההלכה אומרת חציו לד´ חציו לכם, בפורים יש הרבה יותר לכם, מכיוון שזהו צורך אנושי ויש פעמים וזמנים לכל דבר, ועל כן אם המוזיקה היא כשרה והיא שגורמת לכם שמחה, חכו מעט עד שתרגישו שאתם משיגים את השמחה ממקורות אחרים, אבל לא כדאי להוריד מיידית את השמחה ולא לקבל אותה בדרך אחרת.
3. לביי השם "אחינעם" בתנ"ך תמיד הכתיב הוא חסר ולכן מופיע "נעם" ואולם בראשונים כבר אנו מוצאים שכתבו כתיב מלא "נועם". על כן אין לכך משמעות.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp