על מה מקריבים קרבן תודה

השאלה:

על מה מקריבים קרבן תודה, והאם זהו קרבן שבא מתוך נדבה או שיש חיוב להקריבו?

התשובה

הרב יוסף אלבז | גיליון 110 (שבט תשע"ו) עמ' 39-40

בתורה (ויקרא ז, יא-טו) נאמר:

וזאת תורת זבח השלמים... אם על תודה יקריבנו, והקריב על זבח התודה חלות מצות.

מבואר שהתודה היא קרבן שלמים הבאה עם לחם, אך לא מבואר על מה היא מובאת. רש"י מפרש:

אם על דבר הודאה על נס שנעשה לו, כגון יורדי הים והולכי מדברות וחבושי בית האסורים וחולה שנתרפא שהם צריכין להודות שכתוב בהן (תהלים קז, כא-כב) יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם ויזבחו זבחי תודה, אם על אחת מאלה נדר שלמים הללו, שלמי תודה הן.

דבריו מבוססים על דברי הגמרא בברכות (נד ע"ב)

אמר רב יהודה אמר רב: ארבעה צריכין להודות - יורדי הים, הולכי מדברות, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים, ויצא.

הגמרא עוסקת בחיוב לברכת הגומל, אלא שרש"י משווה בין הדברים, והרא"ש אף כותב בפירוש 'ברכת הגומל במקום תודה נתקנה'. כרש"י נקטו כמה ראשונים,[1] ו'בבית יוסף'[2] מציין שיש מחלוקת אם מברכים 'הגומל' על כל צרה או רק על הארבעה הנזכרים בפסוק.

מדברי רש"י אלו נראה שאין חובה להקריב קרבן תודה, אלא אם נדר מרצונו לאחר הצלתו, וכך הבינו כמה אחרונים בדעתו.[3] אולם מדבריו על פסוק טז נראה שקרבן תודה אינו בא בנדר או בנדבה,[4] ומפירוש רש"י לגמרא מנחות[5] נראה שעצם הנס מחייב הבאת תודה.[6] כך גם משמע מדברי ה'אבן עזרא',[7] אלא שמדבריו משמע שהחיוב רק על החולה. רבנו בחיי כותב (ויקרא ו, ב) כך:

קרבן תודה בא על הנס... או שאר שמחות כגון שמחת חתן וכלה, שנאמר: (ירמיה לג, יא) קול ששון וקול שמחה וגו' מביאים תודה בית ה'.

לדבריו, קרבן תודה בא גם כהודאה על שמחה גדולה. הרד"ק[8] כותב: 'וזה הזבח היה האדם מביא אותו על כל עוונותיו כשהיה רוצה להתוודות ולשוב לדרך הטובה'. נראה שהוא מפרש תודה מלשון וידוי והודאה על חטא.[9] הרמב"ם כותב (הל' מעשה הקרבנות פ"ט ה"ה): 'שלמים הבאים עם הלחם בנדר או נדבה, וזה הוא הנקרא תודה', ולדבריו ברור שקרבן זה בא רק מרצונו של האדם ואינו חיוב. מאידך גיסא לא מפורש ברמב"ם, לא כאן ולא בפירוש המשנה, מתי מביאים קרבן תודה. נראה שלדעת הרמב"ם קרבן תודה – כשמו כן הוא, ומביאו כל אדם הרוצה להביע תודתו לה' על שמחה או הצלה מיוחדת, וכן נראה בדברי הגמרא (תענית יט ע"א) שחוני המעגל הביא פר הודאה לאחר ירידת הגשמים.[10]

לסיכום: א. לרש"י ועוד ראשונים יש להביא קרבן תודה כהודאה על נס הצלה מצרה. אחרים אומרים שקרבן תודה מובא גם על שמחה גדולה (רבנו בחיי) או כשרוצה לשוב ולהתוודות מחטאיו (רד"ק). לרמב"ם נראה שיכול להביאו כרצונו בעת שרוצה להודות לה'.

ב. באופן פשוט אין חיוב לנדב קרבן תודה (רמב"ם ואחרונים בדעת רש"י), אך יש מקורות שנראה מהם שאם נעשה לו נס חייב להביא (רש"י ורי"ד מנחות; ראב"ע).



[1].   רשב"ם, ויקרא שם; ראב"ד בפירושו לתורת כהנים שם; סמ"ג, עשה קפג.

[2].   בית יוסף, או"ח סי' ריט.

[3].   שדי חמד אסיפת דינים מערכת ברכות סי' ב סעיף י; פאת השדה, מערכת ברכות סי' יב; ערוה"ש העתיד, סי' פט.

[4].   כך גם עולה לכאורה מפשט הפסוקים משום שבתחילה כאשר הכתוב מתאר הבאת שלמים עם הלחם לא נזכר 'נדר או נדבה', ורק בהמשך בפסוק טז כאשר עוסק בשלמים רגילים נאמר 'ואם נדר או נדבה' ורש"י מפרש: 'ואם נדר או נדבה - שלא הביאה על הודאה של נס' משמע שברישא שמביא שלמים על נס יש חיוב ולא באה בנדר או נדבה. וראה ר"י פערלא, ספר המצוות לרס"ג, ח"א דף רס; הכתב והקבלה, ויקרא ז, יד.

[5].   רש"י כת"י, מנחות עט ע"ב ד"ה ל"א תודת חובה.

[6].   וכן בתוס' רי"ד, ר"ה ה ע"ב. וראה בשטמ"ק, מנחות שם שתמה על רש"י.

[7].   אבן עזרא, תהילים קז, כב.

[8].   רד"ק, ספר השורשים, ערך יד"ה, ראה גם פירושו לתהילים נ, יד.

[9].   כמו בעכן 'תן לו תודה' יהושע ז, יט. וראה סנהדרין מג ע"ב; הכתב והקבלה, ויקרא ז, יב.

[10].  אך ראה רש"י, תענית שם.

toraland whatsapp