עוד בענין השתלת איברים

השאלה:

אחרי כל דברי הרב שליט"א עדיין לא ברור למה לא נעשה אנחנו
את שלנו, והרופאים יעשו את שלהם; דהיינו, אנחנו נסכים לתרום את
אברי יקרינו לצורך השתלת אברים, בדרישה שהאיברים יוצאו מהם
רק לאחר מוות גמור על פי ההלכה, ואם יהיה רופא רשע שיעבור
על דברינו ויקח את האברים כאשר עוד היו כמה דקות של חיים
לגוסס, בניגוד לדעתנו, הוא עוונו ישא, ואנחנו לא מנענו בגלל
הספק הזה מקרים רבים של הצלת נפשות! נדמה לי שכך היא אכן
דעתו של הר"ש אבינר שליט"א, ולכאורה נימוקו עימו. בכל אופן
לנקודה זו הרב שליט"א לא התייחס, ואשמח לשמוע את דעתו,
שכמובן יש לה כרגע נפקא מינה גדולה מאוד. אמנם יתכן שיש כאן
שיקול דעת ציבורי שדוחה אפילו פיקו"נ של אנשים הזקוקים בינתיים
להשתלה, וזה ללחוץ על המימסד הרפואי שיסכים לנהל את
הדברים לגמרי על פי ההלכה. אך אם זה השיקול - יש לומר
אותו בבירור.
בברכה רבה, כוח"ט וכל טוב,

 

 

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

ראשית כל לא כצעקתה. גם מי שחותם על כרטיס אדי עדיין משפתחו
יכולה לפי החוק לסרב. מאידך, גם מי שלא חותם משפחתו רשאית
לפי החוק למסור את אבריו להשתלה. אלא שאז המשפחה יכולה
להתנות שהדבר ייעשה עפ"י הוראות הרבנות. וכך הוריתי בכמה
הזדמנויות והאברים אכן הצילו חולים והכל נעשה על פי כללי ההלכה
שנית, הצעתך לחתום ללא התנייה פירושה סיוע לדבר עברה חמור של
הריגת אדם בעודו חי! העברה אינה רק של בהרופא אלא גם של
המסייעים לו.
במצב הקיים, שבו חלק מהרופאים מתעקש על פרסטיז'ה לא
עניינית, הציבור - לא רק הדתי - נמנע מלהציל חולים באבריהם של
נפטרים. הסכמת הרופאים לדרישת הרבנות היא היא שתיצור אוירה
אחרת שבה יקל לשכנע את הציבור על כל רבדיו להסכים להשתלה.
הצעתך אולי פוטרת מקרה אחד אך מונעת את הצלת הרבים.

 

 

 

toraland whatsapp