התשובה
שלום וברכת ד´
ריבית היא המתנת מעות, דהיינו בגלל ההמתנה למעות המלווה מקבל יותר כסף, בנידון דידן אין המתנת מעות אלא הקדמת מעות, דהיינו הקונה הקדים את הכסף לטובת מי שצריך, וזה מותר מדיני ריבית. אמנם צריך לתנאים מסוימים כמבואר (קעג סעי´ ד), אולם באופן כללי הקונה משלם פחות מכיוון שיתכן שבסוף התהליך בעל הצ´ק לא ישלם ואז הוא יפסיד את כספו, וא"כ הרי זה כעיסקה מסוימת, ואין כאן ריבית.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון