חברה בקשר עם גוי

השאלה: יש לי עמיתה לעבודה שהתחברתי איתה ממש אף כי היא מאוד שונה ממני בהרבה מובנים. היא צעירה ממני בהרבה; היא חכמה מאוד, חילונית (ושמאלנית) אידאולוגית.
קיימנו הרבה שיחות על יהדות, שברתי לה הרבה סטיראוטיפים על דתיים, אם כי עניינה בנושא הוא בעיקר "אנתרופולוגי".
לפני מספר חודשים סיפרה לי שיש לה חבר רציני שאיננו יהודי ואיננו ישראלי, וכי היא מתעדת לבקש חל"ת ממושך על מנת לנסוע עימו לארץ מוצאו על מנת להכיר את משפחתו ועולמו ובהמשך התברר כי גם על מנת להחליט אם ישתקעו שם.
היום סיפרה לי כי החל"ת אושר, וכן הוסיפה עוד "פצצה" - היא בהריון וצפויה ללדת בעת שהותה בחו"ל.
מאז סיפרה לי לראשונה על החבר, אינני יודעת את נפשי, ונתון ההריון עוד הוסיף לבלבול שלי. אינני מסוגלת לשמוח בשמחתה על הזוגיות המאושרת שלה, אני מתקשה לאחל לה כראוי לגבי הריונה, ואני לא יודעת מה להגיד לגבי נסיעתה לחו"ל ואפשרות ירידתה מן הארץ.
אני חוששת שהסתייגויותיי הניכרות יפגעו בה ויגרמו לה ליחס שלילי ליהדות במיוחד במועד זה בו היא בעצם צריכה להחליט לראשונה מה זה אומר לה שהיא יהודיה. מצד שני כל המהלך שלה הוא פסול מכל וכל מנקודת ראות יהודית - קשר עם גוי, הריון בלי נישואין אף אם היה האב יהודי, עזיבת הארץ; גם אם היא מאושרת, הרי שהאושר איננו תכלית החיים מבחינה יהודית.
ברור לי שהיא לא תשנה דבר מתוכניותיה ולא משנה מה אומר לה.
בנוסף עלי להיות כנה ולומר שאינני נקיה מ"נגיעה אישית". בגיל 21 היה לי חבר מחו"ל, היה לנו קשר נפלא, אך החלטנו להפרד כיוון שהוא היה קונסרבטיבי (שומר מצוות על פי דרכם) וראה את עתידו רק בחו"ל. שילמתי על זה מחיר רגשי כבד במשך שנים רבות. כלומר בסיטואציה דומה (אם כי חמורה פחות), החלטתי הפוך ממנה.

אודה לעצה, כיצד לנהוג מולה, על מנת שלא אפגע בה ובאפשרות לשמור על קשר עימה (ובעקיפין על הקשר שלה ליהדות), ועל מנת שלא לגרום חילול ה´.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/8/2013 12:55:26 AM
בס"ד


שלום וברכת ד´


כתבת את הדברים בצורה בהירה ומאד נכונה. נראה שהדרך שלך צריכה להיות באופן שהתורה מצווה להגיד תוכחה מתוך אהבה. עם כל המעשים שלה עדיין היא יהודיה לכל דיניה, אלא שיש לה מספר עבירות. ועל כן יש להגדיר את הדברים בשיחה ישירה בינכן, להסביר את חומרתם (חלקם הם איסורי תורה וחלקם מדרבנן), אבל מאידך אין זה צריך למנוע את היחס החם כלפיה כבת ישראל. כפי שחז"ל הדריכו "יתמו חטאים מן הארץ" נאמר, ולא נאמר יתמו חוטאים מן הארץ. על כן את הקלקול שנוצר בצד הפרטי והלאומי יש להסביר ולהוכיח, ומאידך להמשיך בחברות כמושג נפרד.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון


toraland whatsapp