המשך לשאלה בגין עבודה משנית

השאלה: בס"ד

לכבוד הרב שלום,

לא הבנתי את תשובתך לנושא הבא:

קיבלתי עבודה לערוך סרט.
לאחר עריכת הסרט נדרשתי להכניס תרגום.
אני מקבל עבוד שעת עבודה סכום מסויים.
העברתי את הסרט לבחור שיקשיב לסרט ויכתוב עבורי את התרגום.
הוא עבד על כך כשעה.
האם אני רשאי לדווח כאילו אני עשיתי זאת ולשלם לבחור סכום נמוך מהתשלום שעובר אליי?
כאילו אני העסקתי קבלן משנה?

אודה על התשובה


תוכן התשובה:
בס"ד

שלום וברכת ד´

אם נלקחת באופן אישי, ז"א שהם סומכים עליך, ועל כן הם רוצים דווקא אותך. במקרה כזה אין לקחת מחליף (אלא א"כ אתה עובר שוב על התרגום), כשם שאם לוקחים רופא לניתוח איננו יכול לשלוח "מתמחה". אבל אם העבודה קבלנית שתגיש להם תרגום אתה יכול לקחת את מי שאתה רוצה ולשלם לו כפי שהוסכם בינכם.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

אני אכן נלקחתי באופן אישי, אבל אני עובר על התרגום שהבחור שולח לי.
אבל את עיקר העבודה של כתיבת התרגום הוא עושה ואני פשוט עובר על המסמכים שהוא שולח לי.
ולתשובתך השניה האם אני יכול לשלם לו סכום נמוך ממה שסיכמתי עם המעסיקים שלי ולדווח להם כשעת עבודה מלאה שלי? לדוגמא אם אני מקבל 50 ש"ח שעת עבודה האם אני יכול לשלם לו רק 20?
תודה רבה

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/7/2013 10:26:56 AM
בס"ד

שלום וברכת ד´

יש בהלכה שני מושגים א. פועל ב. קבלן. באופן עקרוני פועל עובד לפי שעות עבודה ואילו קבלן עובד לפי תוצר. לכל סוג יש מעמד אחר לדיני התורה, כגון פועל יכול לחזור בו קבלן לא.
במקרה של פועל אחד התנאים הוא שבשעות העבודה של הפועל הוא משועבד לבעל הבית, ואם נגמרה המלאכה קודם סוף שעות העבודה, בעל הבית נותן לו פעולה אחרת (נחלקו האם צריך שהמלכה תהיה באותה רמת קושי, שלה סעי´ א), בעל הבית אם אין לו מלאכה זהה יכול לקחת מהחבר שלו ולתת לפועל לעבוד, מכיוון שהפועל משועבד לבעל הבית בשעות העבודה. אם אין לבעל הבית עבודה הוא משלם לפועל לפי שכר פועל בטל. הכל נובע מכך שבעל הבית הוא אחראי על שעות עבודת העובד. בקבלנות אין אחריות שעות העבודה על המעביד, אלא הקבלן אחראי לעשות את העבודה.
במקרה שלכם נראה שזה מורכב משעות עבודה ומשכר כולל, דהיינו התרגום היה לפי שעות אבל השעות לא היו מוגבלות דהיינו הפועל יכול היה לעשותם מתי שירצה, וא"כ המעמד הוא של עובד קבלן.
כל זה הוא לעניין האם אפשר לחזור מהמלאכה.
אולם כאן כיוון שהובטח שאתה תעשה את כל העבודה אינך יכול להעביר לאחרים, כגון: קבלן לנתוח מסויים, איננו יכול להעביר את העבודה למנתח אחר, מכיוון שבעל הבית שכר אותו כקבלן, ונראה שאפילו אם יעשה את הנתוח מתמחה אחר והקבלן יעמוד על גביו, אין זה תופס מכיוון שההסכם היה פרטי, אם המבקש היה יודע שיעשה את הנתוח מתמחה היה מוכן לשלם פחות. אם זאת חברה בע"מ כל עובדי החברה כלולים בהסכם,וכל המתמחים שברשות החברה יכולים לעשות. כל ענייני קבלנות הם על דעת המנהג, ומכיוון שתרגום הוא דבר עדין ומדוייק אדם יכול לומר בך בחרתי שתעשה ואין לתת זאת לפועל אחר שיעשה.
אני מקווה שהדברים הפעם ברורים יותר.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp