הכהנים של היום

השאלה: שבוע טוב!
היום מישהי "התקילה" אותי בשאלה בנושא נישואי כהן וגרושה ולא ידעתי מה לענות לה, אשמח לקבל קצת סיוע מאנשים שבוודאי מבינים בעניין יותר ממני.
אני יודעת שאסור לכהן להתחתן עם אישה גרושה, ואני מודה שיש בזה משהו שקצת מקומם אותי. אני גם יודעת שזה בגלל שאני לא יודעת מה הטעם לציווי, ולכן אני צריכה את עזרתכם. מה הטעם לאותו ציווי? האם זה הגיוני לצוות אדם יהודי לא להתחתן עם אישה יהודיה שלא פשעה? הרי אישה גרושה לרוב לא בוחרת להיות גרושה! אז למה היא צריכה "להיענש" בכך שהיא לא יכולה להתחתן עם בחיר ליבה, שהוא במקרה כהן? ולמה אותו כהן צריך "להיענש"?
השאלה הזאת הובילה אותי לחשוב על עוד עניין. מה החשיבות שבלהיות כהן כיום? אני מתכוונת, בעבר לכהן היה תפקיד חשוב בבית המקדש ובכלל, אבל היום כהן זה... בסך הכל עוד שם משפחה.
אם כן, יכול להיות שאותה הלכה רלוונטית יותר לגבי אותה תקופה, אבל לא לגבי היום?

מצטערת על השאלות הרבות ותודה ענקית מראש, אני מאוד מעריכה את הזמן והמאמץ שאתם משקיעים!
חודש ניסן מלא בבשורות טובות, ישועות ונחמות; ושוב תודה רבה.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/7/2013 3:30:11 PM
בס"ד

שלום וברכת ד´

כפי שכתבת שתי השאלות הן אחת. היחס שלנו לכהנים היום איננו רק בגלל בית המקדש שהיה לפני אלפיים שנה, או בגלל בית המקדש שיבנה היום-מחר. הכהנים יש להם קדושה גם בימינו בגלל שהם נבחרו על ידי הקב"ה לשרת לפניו, ואפילו כהן שהיה בזמן המקדש ולא יכול היה לעבוד לפני ד´ (בעל מום וכדו´) אבל הוא היה כהן לאכול בקדשים, תרומות, חרמות וכדו´), בכל אומה יש שבטים נבחרים יותר ויש שבטים שתפקידם אחר, הכהנים בעם ישראל הם בעלי ערך קדושתי גם כיום. פודים אצלהם בכורות נותנים להם או לבהמתם תרומות, (חלק אינם יכולים לאכול), אסור להם להטמא למתים, היחס שלנו לכהנים הוא קדושתי גם כיום. ועל כן אינם יכולים לשאת גרושה, אין זה בגלל האשה הגרושה (שהיא אמנם לא אשמה, לרוב) אלא שלרמת הכהן (אפילו בימינו) מגיעה אשה מיוחדת המתאימה למי שראוי לשרת לפני ד´, ואי"ה מחר שיבנה המקדש יחזרו כהנים לעבודתם ולויים לשירם ולזמרם.

שבת שלום

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

toraland whatsapp