בין אדם לחברו

השאלה: שלום רב,

אם ברצוני להביא מתנה לחבר, למשל כשאני מתארח אצלו האם עלי להביא לו משהו שהוא אוהב אבל שאני יודע שזה עלול להזיק לו?
ואם אני אביא לו משהו שאני לא חושב שהוא מזיק אבל החבר לא אוהב את זה אז..המתנה כבר לא עושה את התפקיד כי הוא לא שמח לקבל אותה באמת.

דוגמה:
נניח שיש לי חבר שאוהב קולה, אני מאמין שקולה מזיקה בהרבה מובנים אז אני יביא לו מיץ תפוזים אבל, הוא עצמו יעדיף את הקולה על המיץ תפוזים ואולי אפילו לא ישתמש בכלל במיץ.
ואז אין את האפקט של השמחה של קבלת המתנה באמת.

נניח שהשיניים שלו יתחילו להרקיב או כל דבר אחר לא טוב שיקרה בגלל הקולה, אז אני אהיה שותף לגרימת הבעיה שנוצרה אצלו.

מה נכון לעשות?
תודה

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 1/31/2013 8:31:22 PM
בס"ד

שלום וברכת ד´

השאלה מראה על רגישות גבוהה, לבריאות האדם וליחסי אנוש, אשריך.

הלכתית אסור לתת לחברי כל דבר המזיק. הגדרת דבר המזיק הוא שברור שהוא מזיק בכמות המדוברת, כשם שאסור לתת לנזיר יין, מכיוון שלנזיר אסור לשתות כל יין. אבל במקום שאין הדבר מזיק מיידי אלא עתידי בצרוף עוד חומר נוסף, כגון קולה שברור שהיא מזיקה אבל איננה מזיקה ממש ברגע זה אלא אם אדם ירבה בשתיית הקולה, אם כן הכמות הניתנת איננה נחשבת למזיקה ממש. כמו כן אין שתיית קולה מזקת לאדם אלא א"כ הוא לא צחצח שיניו אחר השתייה, אבל אדם שמצחצח שיניים הנזק פחות, א"כ אין הקולה נחשבת כמזיקה מכיוון שהשותה יכול לתקן, ואם איננו רוצה אין האחריות מוטלת על הנותן.
על כן נראה שאין איסור בנתינת קולה לחבר, אבל אולי כדאי להסביר לו בפעם אחרת את הסכנות שבדבר, ואולי גם תשמח אותו בנתינה וגם תעזור לו בהמנעות משתיה או לפחות בנקיון השיניים לאחר השמוש.

חג כשר ושמח
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp