התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
יישר כח על המאמץ אבל הרבת לשאול ואי אפשר להשיב על הכל בפרוט.
א. דעתי היא שההקפדה על מסלול מפוקח הוא רק הידור ולא חיוב מוחלט ויש על מי לסמוך כפי שנהגו בדורות הקודמים, אבל ראוי כעת להכניס לפחות חלק מהכסף למסלול עם פקוח הלכתי לעניין רבית וגם לעניין מסחר בשבת, לפחות בכספים שאינם מיועדים למחיה וכלכלה בעתיד. ברור שאין צורך להפסיד על כך כספים.
ב. אין חובה שבעל הבית ידאג שהכסף יופקד בקרנות שומרות ומקפידות, זאת שאלה של כל אדם ואדם.
ג. ברור שיש רמות פקוח שונות, כאשר ההבדל היסודי האם הפקוח הוא רק לעניין ריבית או שמא יש גם פקוח לעניין שבת. אבל יש לוודא בכל גוף על מה הוא מפקח.
ד. אינני מכיר חברות עסקיות, אבל אולי אפשר לפנות למכון כת"ר שיוכל לענות על גופים ספציפיים.
ה. תעודות הסל הן גוף כעין אגרות חוב הצמודות לאיזה ערך כספי, אבל הן עצמן לא בעלות בנכסים.
ו. כפי שכתבתי לעיל לדעתי אין בכך איסור אלא הידור, ועל כן אין מקום לאסור הנאה מהכספים, אלא להשתדל להשקיע בחברות מפוקחות לעניין ריבית ושבת.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ