גילוח זקן במכונת תספורת

השאלה: שלום וברכה אני מסדר את הזקן שלי עם מכונת תספורת - עכשיו אני כמובן בוחר מספר ומסדר את הזקן ובזה אין בעיה העיניין הוא שאני עושה קם מסויים מתחת לסנטר ומשם ומטה אני מוריד הכל לגמרי כלומר ללר מספר כלל - השאלה היא האם יש מכונת תספורת שאפשר לעשות איתה את זה - או שאולי אין בזה בעיה מלכתחילה בגלל שההגדרה של זקן זה החיבור בין הצוואר לסנטר ומעלה ?

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | י"ד אב תשפ"ד 12:32

ב"ה


שלום וברכה 


בתשובה לשאלותיך, מותר להוריד זקן במספריים, ולכן ניתן במצב מסויים להוריד זקן במכונת תספורת, אך זה רק כאשר מחזיקים את המכונה באופן הרגיל, דהיינו כאשר הסכין שנעה מצד לצד במכונה, היא אינה נוגעת בעור אלא חותכת את השערות של הזקן. אבל אסור להפוך את המכונה כשמשתמשים בה להורדת הזקן, כי אז הסכין שנעה מצד לצד, נוגעת באופן ישירות בעור, ואז יש לה דין של תער ולא דין של מספריים. 

לגבי מיקום פאות הזקן האסורות בהשחתה נחלקו הראשונים ולכן אסור להוריד את הזקן בדרך השחתה, וכתבו הפוסקים שאפילו בחלק מתחת הגרון כי יש דעות שגם הגרגרת בכלל איסור פאת הזקן, או שמא ימשוך את העור של הסנטר כלפי אזור הגרגרת. ויש מוסיפים את האיסור 'לא ילבש' כי זהו דרך הנשים. לכן למעשה גם באיזור שמתחת לגרון לא מורידים את הזקן בתער או בדומים לתער. (עפ"י טור וב"י יו"ד סי' קפא אות יא; ב"ח יו"ד סי' קפא אות ח-ט; שו"ע יו"ד סי' קפא סעי' יא; ט"ז ס"ק ד).

בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב

toraland whatsapp