התשובה
תקנת הקריאה ע"י בעל קורא היא קדומה עוד מימי הראשונים, כאמור ברבינו בחיי (דברים כו, א, ב) לגבי ביכורים: "בראשונה כל מי שהיה יודע לקרות קורא וכל מי שלא היה יודע לקרות מקרין אותו, נמנעו אלו שאינן יודעין לקרות מלהביא כדי שלא יתביישו התקינו שיהיו מקרין את שיודע כמי שאינו יודע, וכענין שאנו נוהגין עכשיו בס"ת ששליח ציבור קורא על הכל בין ליודע בין לשאינו יודע". וא"כ אם יקראו אלו שיודעים יתביישו אלו שאינם יודעים, ולכן מן הראוי להנהיג שבדרך כלל כולם, פרט לתימנים (ואף לגביהם כדאי לסכם עימם קודם לאיזה עליה יקראום), יקראו ע"י בעל קורא.
יש גם בין הספרדים שמכבדים מי שיודע לקרוא מדוייק בעצמו כגון ת"ח שיקרא בעצמו ואם אכן הוא ת"ח שקורא מדויק יש לאפשר לו אך לא לאחרים.