קדיש כשיצאו מתפללים

השאלה:

הרמ"א פוסק בהלכות תפילה (סי נ"ה, ג):
ואם יצאו לאחר שהתחיל בקול רם וקדושה, יכולים להשלים כל סדר קדושה ולומר הקדיש שלם שלאחריה דשייך לתפלה, שהרי אומר תתקבל צלותהון וכו...
בבית הכנסת שלנו אירע מקרה, שבו היו עשרה מתפללים בדיוק, ואחד מהם היה צריך לצאת, ועל כן התפללנו שחרית בלא חזרת הש"ץ. הש"ץ התחיל מיד אחר "גאל ישראל" תפילה בקול רם עם קדושה, ולאחר מכן המשכנו בלחש. התעוררה אצלנו שאלה - האם גם במקרה כזה נחשב הדבר שהתחלנו "בקול רם וקדושה", ויכולים לומר חצי קדיש וקדיש תתקבל, או שכיון שלא היתה חזרת הש"ץ שלמה, אין הקדיש נמשך אחר תפילתנו.

כמו כן, יש לציין שהש"ץ במקרה זה היה מעדות המזרח, והמתפללים חלקם מעדות המזרח וחלקם מעדות אשכנז. האם הפסיקה משתנה במקרה זה?

תודה רבה

התשובה

הרב יעקב אריאל |

נראה שיכולתם לומר קדיש, תתקבל צלותהון היא על כל תפילת בציבור כגון בערבית וחזרת הש"ץ אינה מעכבת אמירה זו.

toraland whatsapp