החזקת נפל לאחר לידה שקטה בשבת

השאלה:

בתקופה האחרונה אנו עוסקים בסיוע לזוגות שעברו 'לידה שקטה', דהיינו לידה של ולד מת בשלב יחסית מתקדם של ההיריון. ראינו שלחלק מהזוגות מאוד חשוב, כחלק מתהליך העיבוד של האובדן, 'להיפרד' מהנפל המת על ידי החזקתו. לעיתים, תהליך הלידה מתרחש בשבת, ונשאלת השאלה האם גם אז הדבר מותר, על אף שמת, ובכלל זה גם נפל, נחשב למוקצה?

התשובה

הרב אריה כץ | אמונת עתיך 143 עמ' 35

לפני שנענה לשאלה נציין שמדובר בסוגיה רגישה וכואבת עד מאוד, שכן אנו עוסקים בהורים שציפו לילד ועברו שלב משמעותי לקראתו, ולבסוף עומדים בפני שוקת שבורה ויוצאים בידיים ריקות. אין ספק שמדובר בטרגדיה אנושית מורכבת מאוד, ולא משנה כרגע הנסיבות (האם לקח זמן עד שהושג ההיריון, וכן האם יש ילדים בריאים בבית או שלא. ודאי שדברים אלו משפיעים על עוצמת הכאב והקושי, אבל תמיד מדובר בקושי ובכאב). עד לפני זמן לא רב, היה מקובל שלא לתת אופציה להיפרדות כלל, ורק בשנים האחרונות האפשרות הזאת הולכת ותופסת מקום מועדף מבחינת ההתמודדות והריפוי ממנה. יש מקום לתהות האם באמת כך היה נכון לעשות מאז ומעולם, או שאולי זהו חלק מהשינוי התרבותי של התקופה האחרונה. כאשר הלידה השקטה אירעה בשבת, לכאורה טלטול הנפל אסור משום שהוא מוקצה. ב'שלחן ערוך' מבואר, שאין היתר לטלטל את המת אלא במקום ביזיון (של המת או של החיים שנמצאים בקרבתו). וכשהתירו לטלטלו בחלק מהמקרים התירו רק באמצעות דבר אחר ולא בטלטול ישיר, ובחלק מהמקרים מותר לטלטלו באופן ישיר, אם אין אפשרות לטלטלו באמצעות דבר אחר. במקרה שלפנינו, לכאורה מותר לצוות הרפואי להוציא את הנפל לחדר הפתולוגיה בשבת כדי שאפשר יהיה להמשיך ולהשתמש בחדר הלידה, אולם להורים אין תפקיד מקצועי, וממילא ההיתר אינו מיועד להם. אף על פי כן, נראה שיש מקום להקל בתנאים מסוימים: יש מחקרים שמראים שכאשר מופיע דיכאון קליני בעקבות לידה שקטה, היכולת להיפרד מהעובר המת יכולה לעזור להפחית את הדיכאון ואת עוצמתו. לכן, במצבים שאכן יש חשש כזה, נראה שאפשר להגדיר את ההורים לכל הפחות כחולים שאין בהם סכנה. בנוסף, גם אם לא ברורה מידת החשש לדיכאון קליני מאובחן, יש הורים שהצער שלהם באותו רגע גדול כל כך, שגם הם יכולים להיות מוגדרים כחולים שאין בהם סכנה. לצורך חולה שאין בו סכנה התירו חז"ל איסורי דרבנן מסוימים (ראה אורח חיים סימן שכח), וכאשר הם נעשים בשינוי, אז ודאי שהם מותרים (ויש כאלו שיתירו איסור דרבנן בתוספת שינוי אפילו במקום שאין הגדרה ברורה של חולה שאין בו סכנה אלא אפילו במקום צורך גדול גרידה, כגון מקצת חולי וכדומה). לכן נראה שאם בני הזוג מרגישים צורך גדול מאוד בהחזקת העובר בשבת, יש מקום להתיר זאת באופן שלא יגעו ישירות בגופו, אלא דרך בגד או משהו אחר (אם רוצים ללטף את העובר ישירות, יש אפשרות לעשות זאת בלי לטלטל אותו, ולאחר מכן יחזיקו אותו דרך בגד). אפשרות נוספת (שרלוונטית יותר לבעל, שכן האישה אחרי תהליך של לידה, וסביר להניח שאין לה כוח להסתובב ברחבי בית החולים) היא שהבעל ייקח על עצמו (בתיאום עם הצוות הרפואי כמובן) לקחת את הנפל לפתולוגיה, ואז הוא מטלטל אותו בהיתר, וכפי שכתבנו לעיל. 

יהי רצון שנזכה שתתקיים בנו תפילת הכהן הגדול ביום הכיפורים: 'שנה שלא תפיל אישה פרי בטנה'.

toraland whatsapp