התשובה
א. אי אפשר לעשות תנאי שעוקר את האפשרות של מקח טעות. רק
אם הקונה ידע וראה שהחפץ שקונה פגום ומחל המקח אינו מקח טעות.
במקרה הזה החבר לא ראה את הפרשיות מעולם, וכשהראה לסופר
חשכו עיניו. כך שודאי שיש כאן מקח טעות.
ב. לגבי בודק מוסמך מטעמם, נראה לי שרוב ככל הסופרים הם
יראי שמים, ואף אם יש להם רצון להרויח הם אינם פוסלים תפילין
סתם וכש"כ שלא מחליפים פרשיות או שפוסלים אותם בידים. לכן אי
אפשר לפסול בתנאי אחד את כל הסופרים בעולם פרט למורשים ע"י
מפעל מסויים. מה גם שאם רק למוכר הידע והנסיון המתאים לטיפול
בנכס שנמכר כגון מכונית במוסך מורשה או כלי חשמלי מסויים כאן
בידיהם מרוכז רוב הידע התאורטי והמעשי, ולכן יכולה להיות להם
תביעה שבשנות האחריות לא יגעו במכשיר מומחים אחרים. אבל
בתפילין אין הדבר כך ולכן אי אפשר לאסור על הקונה לתת את
התפילין לבדיקה אצל סופרים אחרים שהם יר"ש ומקצועיים במלאכתם.
אם יש ויכוח על הפסילה ניתן למסור לפוסק ניטרלי שיקבע אם אכן
התפילין פסולות
ג. ודאי שהם חייבים.
ד. לכאורה הם חייבים בפיצוי על כל המצוות שהפסיד וצ"ע.