קבלת תרומה לבנין בית כנסת

השאלה:

שלום לרב,

אנו קהילה שברובה מבוססת כלכלית הנערכת לבניית בית כנסת. כל משפחה תשלם מכיסה סכום (נאה) ואנו נערכים כעת לחפש תורם לצורך הבניה.

נשאלתי שאלה בנושא על ידי מישהו ואני אנסה לטעון את טענותיו:

איך אנחנו לא מתביישים מבחינה מוסרית לקבל כסף מתורם לצורך כך? (הוא לא מדבר על התורם שרוצה לתרום, אלא אלינו בתור הנהנים מהתרומה). הרי ברור שאנו לא נכנס לבית תמחוי לקבל אוכל, למרות שבעל בית התמחוי לא מדקדק בכך, שהרי אנו לא רוצים לקבל צדקה. אם כך, טוען הטוען, למה אנו לא מתנהגים באותו האופן במקרה הזה. למה אנחנו לא בונים את בית הכנסת רק מכספנו שלנו. אם
יש לנו סכום מסוים נבנה רק מה שניתן לבנות בסכום זה (ואם אשפר לבנות "רק" משהו קטן, זה מה שאנו צריכים לעשות).

הרי התרומה הזו, הוא טוען, היא כמו לקבל כסף לכיס הפרטי, שהרי במקום שכל משפחה תיתן סכום מסוים היא תיתן רק את חציו (לדוג' כל משפחה תיתן 5000$ ותקבל שווה-ערך של עוד 5000$ - בדרך-כלל התורם נותן שקל על כל שקל שהנהנים נותנים), וברור שמשהו שבונה את ביתו הפרטי לא ישתמש לשם כך כסף מתורם. הרי אמנם בית הכנסת הוא בית ציבור, אבל אנו נהיה הנהנים העיקריים (שהרי אם יש קידוש לאחד החברים הוא יהיה קודם למישהו "מבחוץ" שירצה לעשות שם קידוש)?

השאלה היא בעיקר מהבחינה המוסרית.

אשמח לדעת הרב בנושא.

אשמח לקבל גם הפניות להתעסקות בנושא.

תודה רבה.

התשובה

הרב יעקב אריאל |

איני רואה כל פגם לקבלת תרומה לבית כנסת. אם היה מדובר בצרכים פרטיים היה מקום לעיין בכך,אבל מדובר בבית כנסת ובית מדרש שהוא עומד לשימוש כל הציבור. וברור שהקהילה הקרובה היא הנהנית העיקרית. והרי תמיד היה נהוג בכל עם ישראל שאיש אשר ידבנו לבו, בפרט כאשר התורם רוצה להנציח את ביהכ"נ ע"ש מישהו. ואם נמצא תורם המוכן לתת רוב או כל מכיסו בורך, עם זאת על הציבור להשתתף במצווה ואם יישאר עודף כסף אפשר להקדישו לשיעורי תורה, לקירוב רחוקים, לספריה מתאימה וכדו' כמו"כ השתתפות הציבור תמנע את התשלטותו של התורם על בית הכנסת כאילו הוא שלו.

 

 

 

toraland whatsapp