סחר בירקות השמיטה

השאלה: בס"ד
הרב שלום,
שני שאלות לי:
1. הרי העניין בשנת השמיטה הוא שהרכוש של כל אחד מופקר, וכל אחד רשאי להשתמש בשל השני - מה שנגזר מתוך המושג "הערבות המיוחדת של שנת השמיטה" המעידה על האחווה בעם, אי לכך, כיצד מוכרים בחנויות את סחורת השמיטה? ואם מוכרים רק בגלל העמל שלוקח לסוחר להביא אותם לחנות וכו´, אז זה היה אמור להיות ממש נמוך? האם יש הבדל בזה בין אוצר בי"ד לבין יבול נוכרי או היתר מכירה?
2. האם הברכה של הקב"ה של הבטחת סחורה "משולשת" בשנה השישית קיימת? ובאמת התפוקה מהיבול היא פי שלוש בשנה שעברה, כך שמספיקה לשנה השישית השביעית והראשונה..?
בתודה, אסף.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/17/2013 1:29:33 AM
בס"ד

שלום וברכת ד´

1. על מנת שיהיו ירקות בשביעית צריך לטפל בהם, במלאכות המותרות (השקייה, דישון, ריסוס ועו´), ויש לחקלאי הרבה הוצאות קבועות, ואמנם החקלאי מקבל פחות על היבול מכל שנה אחרת. יש הוצאות נוספות שאין כל שנה כגון פיקוח, כשרות, מלאכות מסוימות, ועל כן לפעמים כאשר היבול מגיע לחנות הוא לפעמים יקר יותר.
2. הברכה על יבול כפול ומשולש נוהג רק בזמן שהשמיטה היא משל תורה, אולם בימינו השמיטה היא רק מדרבנן ועל כן אין הברכה הזאת חלה. ברור שיש פעמים שמצליחים יבולים מסוימים, ואז אפשר לדבר על "סייעתא דשמיא", אבל אין זאת ברכת התורה של "וצויתי".

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp