מאמר הרב על דינא דמלכותא דינא ועניין מינוי מלך

השאלה:

עיינתי בדברי ה"אבני נזר" בעניין מינוי מלך מישראל ועיינתי גם
במאמר המעניין של כת"ר באתר דעת באשר ל"דינא דמלכותא
בארץ ישראל" והנה אין ספק שהעם מעורב במינוי המלך. מה
שכתבתי אינו נסתר ע"י דברי הרב ולכן אמת כדברי שהנביא ובית
דין מתחילים את התהליך.
לעניות דעתי, מסקנת המאמר נכונה שאכן יש דינא דמלכותא
בארץ ישראל וכדברי כת"ר "וכי בארץ ישראל צריכה לשרור
אנרכיה"?

לא ברור מדוע הרב אומר במאמרו פעם אחת בשם התוספות "ברור
שהם חולקים על הרמב"ם והרשב"ם וסוברים שלא העם הוא מקור
סמכותו של המלך"(עמוד שני פסקה רביעית) ופעם שניה כבודו
אומר "במלך ישראל כולם מודים לסברת הרמב"ם והרשב"ם"(עמוד
4, פסקה שניה, כלומר, הכרה דה-פקטו במלכותו של המלך ע"י
העם). כמו כן כת"ר כותב תחת הסעיף "מקור סמכותו של המלך
לדעת הרמב"ם" נפקא מינה שבהיעדר נביא או בית דין העם הוא
זה שממנה את המלך.
איך אפשר לומר דבר כזה ? הרי הנבואה לא נעלמה אלא רק
נסתלקה רוח הקודש (כדברי הרב"י) ואם אין בית דין סמוך הרי לכל
הפחות ישנם חכמי התורה של אותו הדור שהם יאמרו את דברם.
זה לא נפקא מינה אלא נתינת לגיטימציה למציאות השוררת
בימינו, אולי לגבי מלך אפשר להשתמש בביטוי "יצא טבעו",
כלומר, המציאות היא כזאת שחוקי המלך ודתו נשמעים אולם לא
ניתן לומר שאם אין נביא או/ו בית דין הרי העם הוא קובע, מה עוד
שישנם חכמים שיכול להעיד מי הוא זה שראוי להיות מלך.
זוהי בדיוק "שתיקת הכבשים" שעליה נתנו חכמים את הדין כאשר
לא העמידו את הורדוס המלך במקומו וזוהי גם בדיוק הנקודה
שהצבעתי עליה ש"אחרי רבים להטות" רק אם הם צדיקים ו"לא
אחרי רבים לרעות", מכיוון שבזמנו שרר מצב כזה אכן חלק גדול
ממלכי ישראל היו רשעים אולי משום שהעם קבע מי ימלוך ולא
נושאי התורה.
בכבוד התורה

התשובה

הרב יעקב אריאל |

האתר אינו מקום לתשובות ארוכות ואגע בכמה נקודות בדבריך.
א. מינוי ע"י נביא מחשיבו כמלך אפילו הוא רשע כמנשה. כך כותב
הר"ן בסנהדרין שאחאב וחבריו אע"פ שהרשיעו היו נחשבים כמלך.
ב. חכמי תורה אינם מופקדים על הכתרת מלך. אם כי אחריותם
להנהגת הציבור עפ"י התורה מחייבת את מעורבותם לפי הצורך, בהתאם
לרמתם התורנית יכולתם וכשרונותיהם.
ג. כראה נפלה טעות וצ"ל שבא"י גם התוס' מודים לרמב"ם ולרשב"ם
שהעם הוא מקור הסמכות.
ד. כתבו חכמי ישראל השונים שכאשר אין מלך חוזרות סמכויות ניהול
המדינה לעם, והוא בהחלטת רוב מחליט על שיטת הממשל ואח"כ על
השליט בפועל.
"קשר רשעים אינו מן המנין" אינו ענין לעצם הסמכויות של העם אא"כ
קם ציבור המכריז על כך שברצונו לאבד את את ישראל מן העולם
אז אנו נדרשים לברר האם הם מצטרפים ונמנים עם החלטת
הרוב לשיטת הממשל. ב"ה שלא הגענו לכך. אין זה אומר שאין
צדדים אסורים וחילול השם בהחלטות שונות של הממשל ואין להסכים
להן וראי להחליף את מקבלי ההחלטות השגויות בטובים מהם, אך אין
להגדיר באופן מוחלט את עצם שיטת הממשל שהיא "קשר רשעים"
כביכול.

 

 

toraland whatsapp