התשובה
שלום וברכת ד´
יישר כח על העוצמה הרוחנית שלכם.
לדעתי אמנם אם זו נסיעה בטחונית היה מקום להקל, אולם הנסיעה איננה בטחונית ונצרכת אלא השארות במקום היא כנראה החשש, ועל כן צריך לדאוג שיהיה מאבטח במקום ולא לנסוע בשבת.
תחילה יש נימוק הלכתי שאמנם גוי נוהג באוטו, אבל כידוע בכל נסיעה יש יציאה ממקום למקום, והעברת תחומים שהם יותר מ 12 ק"מ, יתכן שיש איסור דאורייתא (תלוי בשיטות השונות ובסוגי כלי הרכב). ובכל אופן יש איסור דרבנן. ועל כן אין ראוי שדבר זה יעשה בשבת.
הנימוק ההשקפתי הוא שאין להרגיל ילדים ובני נוער להסתמך על דחוקים ושעת הדחק שונות על מנת להתיר. מכיוון שבצורה זו אפשר להתיר את כל השבת כולה.
יש כאן גם עניין השקפתי שבית הספר צריך לכבד אנשים שומרי שבת, ואם הוא הבטיח הוא חייב לקיים. מי שמצוות האמונה בקרבו ועומד על דעותיו האחרים מכבדים אותו, כאשר אנשי אמונה מתחילים לזלזל במצוות התורה הציבור מזלזל בהם. על כן לדעתי צריך להתעקש שיעמדו בהבטחתם.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון