איפור בשבת

השאלה:

האם אין אפשרות להתאפר בשבת, לפחות באופן חלקי?

התשובה

הרב עומר שפס | תמוז תשע"ה

באיפור רגיל בשבת יש איסור צביעה מדרבנן.[1] ועוד, בחומרי האיפור המכילים משחה יש גם איסור של 'ממרח'. לגבי שימוש בשבת באבקות איפור שאינן מכילות משחה ואינן נדבקות היטב לפנים נחלקו הפוסקים: יש שהתירו,[2] יש שאסרו,[3] ויש שאסרו איפור באבקה צבעונית והתירו רק באבקה לבנה.[4] גם הפוסקים המתירים התנו את ההיתר בכך שאין מעורבת משחה באבקה, ובמרבית הפודרות שמשווקות היום יש גם משחה. למעשה, בשנים האחרונות כמה חברות התחילו לשווק בארץ אבקות איפור עם הכשרים לשימוש בשבת. ודאי שהרוצה לסמוך על דעת המתירים ולהשתמש בשבת באבקות הללו יכולה לעשות כן. כשמדובר בשאלה של טבילה, חלק מהפוסקים האוסרים הסכימו אף הם להתיר שימוש באבקות אלו, כדי שהאישה לא תדחה את טבילתה.

לכן את יכולה להשיג איפור מיוחד לשבת עם חותמת כשרות (שהימצאותה מוכיחה שאכן מדובר באבקה בלבד) ולהשתמש בו אחרי טבילה. חשוב להקפיד על התנאים הבאים:

א. אין לערבב באבקה שום חומר מדבק – כגון משחה או קרם, ואין לשים חומרים אלו על הפנים קודם נתינת האבקה. וכן חובה להסיר שאריות איפור וחומרים שהיו על הפנים מלפני שבת.

ב. יש לייחד מברשת נפרדת לאיפור זה – מחשש שאריות איפור אסור, וכן 'עובדין דחול'.

ג. אין לפזר את האבקה בעזרת צמר גפן או ספוגית – מחשש איסור צביעתם.

ד. אין ליצור גוון חדש על ידי ערבוב אבקות בכלי.

ה. יש מחמירים שלא להשתמש אף באבקות איפור כשמדובר באיפור ששמים על הפנים בצורה מדויקת, כגון אייליינר, וכן בשפתון אבקתי (אך יש מקילים גם בזה).



[1]. ראה שו"ע, או"ח סי' שג סע' כה.                                            

[2]. שו"ת משפטי עוזיאל, ח"ח סי' לה; שו"ת אגרות משה, או"ח ח"א סי' קיד וח"ה סי' כז; שו"ת יביע אומר, ח"ו או"ח סי' לז ועוד.

[3]. הגרש"ז אויערבאך, מובא בשמירת שבת כהלכתה, פי"ד סעי' סה ועוד.

[4]. הגר"מ אליהו, בשו"ת מאמר מרדכי, ח"ד סי' נא; שו"ת שבט הלוי, ח"ו סי' לג.

toraland whatsapp