דברי הרמב"ם

השאלה:

בס"ד

שלום לכבוד הרב !

הרב, בעלון "מעייני הישועה" (הנחות יסוד לשאלת רצועת עזה)
והרב אליעזר מלמד בספרו "פניני הלכה", בנוסף לרבנים נוספים
בציונות הדתית, מביאים מקורות לכך שאסור לסגת משטחים,
ושפיקוח נפש אינו דוחה את מצוות כיבוש הארץ (אלא אם כן יש
סכנה קיומית, וכו'..).
בין המקורות, יש את דבריו של הרמב"ן בהוספות לספר המצוות
(מצות עשה ד'), והאיסור "לא תחנם"(דברים ז').
נקלעה לידי חוברת של תנועת "תמורות", של הרב אמנון בזק.
באחת ההקדמות לספר, מנכ"ל תמורות כותב:
"...כתיבתו הזהירה והבהירה (של הרב אמנון בזק) מאפשרת הבנה
למורכבות הבעיה ודבריו הנסמכים על דברי גדולי הפוסקים בדור
האחרון, מהווים אנטי-תזה לטוענים בקולניות שיש רק עמדה תורנית
לגטימית אחת בשאלת השטחים והשלום. העמדה הטוענת לבלעדיות
על דעת התורה וההלכה טומנת בחובה סכנות רבות..."

דומה שמתרחשת כבר המון שנים ממש מלחמה של תורה בנוגע
לשאלות אקטואליות רבות: צורת לימוד (תנ"ך בגובה העיניים,
רבדים), שלמות הארץ, ועוד, בעיקר בין הרבנים מישיבת הגוש
(אלון שבות), לשאר הרבנים בציונות הדתית.
האם אני צודק בתחושתי? האם הרב יוכל להתייחס לתחושה זו?

אשמח אם הרב יוכל להתייחס לעצם הטענות הכתובות בחוברת
(מתוך הסיכום שבסוף כל פרק):
בנוגע לרמב"ן-
"1. אין להוכיח דבר משיטת הרמב"ן ביחס למצוות כיבוש הארץ, שכן
עצם האפשרות לצאת למלחמה הינה מוגבלת ביותר, שהרי מדובר
במערכת מיוחדת מאד, המחייבת שיקול דעת ואחריות בלתי רגילה.
נק' זו בלבד מסירה את הרלוונטיות של דברי הרמב"ן לעניננו,
שהרי הרמב"ן עצמו ציין שהמלחמה מותנית בשאלת האורים-ותומים
(כפי שפסקו להלכה הגר"מ פיינשטיין והגר"ע יוסף), ויתכן שהיא
מוגבלת רק לתקופת יהושע בן-נון (כדברי הגר"ש ישראלי).
2. על אף ההרחבות הרבות שמאריך הרמב"ן בשבחי מצות הישיבה
בארץ, לא ציין הוא כלל שמצוה זו דוחה פיקוח נפש. כל שמשתמע
מדבריו הוא שלקיום מצוה זו ניתן לפעול גם בדרך של מלחמה (כפי
שמצאנו גם במצוות אחרות, כמו מחיית עמלק וכד'), ובמצב זה,
כאמור, גדרי סכנת נפשות הינם שונים, ואין להשליך מהם לכל
סיטואציה אחרת.
3. מעבר לכל זאת, רבים הם החולקים על דעת הרמב"ן: לדעת
הרמב"ם אין מצוה מיוחדת בכיסוש הארץ, ולדעת פוסקים רבים מצות
הישיבה בארץ היא מדרבנן בלבד, או שאינה מצוה קיומית בזמן
הזה."
בהמשך, הרב בזק מתייחס גם לגמ' בעירובין דף מ"ה עמ' א',
לאיסור "לא תחנם", ולטענות אחרות.
אני ממש ממש מבולבל, כי עד היום הבנתי שעמדת היהדות בנושא
היא די ברורה.

סליחה מעומק לבי על אריכות הדברים, פשוט הדבר מאד מציק לי.


תודה רבה רבה על תשומת הלב.

 

 

 

 

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

אעיר בתחילה כמה הערות כלליות.
א. אין שום מחלוקת מהותית בין הישיבות הציוניות.יש חילוקי דעות
נקודתיים פה ושם כדרכה של תורה. ותלית תניא בדלא תניא.
ב. מי שמכיר את ספרות חז"ל ראשונים ואחרונים לפחות בנושא מצות
ישוב ארץ ישראל אינו יכול להשען על דעות יחידים, ולטעון זה העיקר
והכל מלא מחלוקות וספיקות. יצא לפני כמה שנים בהוצאת ישיבת אור
עציון ספר שכתב אחד מגאוני הדור הקודם בנושא מצות ישיבת ארץ
ישראל כדאי שתלמד אותו ותבין עד כמה משוללים יסוד דברי הטוענים
אחרת.
מצות ישוב א"י נחשבה בכל הדורות ובכל המגזרים כמצוה גדולה
מהתורה. מסיבות אחרות (בעיקר בגלל החשש משיתוף עם חילוניים)
היו שערערו על כך בדורות האחרונים.. אולם הדעה המקובלת גם
בציבור החרדי על רוב גווניו שהמצוה היא מהחשובות שבתורה. היו
חריגים יוצאי דופן ובראשם סאטמר שהסתמכו בין היתר על פרשנות לא
מקובלת של שלוש השבועות. הגר"ע יוסף במאמר שהזכרת הולך
בעקבות סאטמר ולפיו אסור היה לנו להקים מדינה ואסור לנו
להילחם על קיומנו ולפיו יוצא שאסור לשרת בצבא כי זה מסוכן...
הגר"ש ישראלי סתר את כל הנחותיו עיין תחומין י. בינתיים הגר"ע יוסף
חזר בו. האיך יוכל ציוני-דתי להסתמך על דבריו החריגים שהוא עצמו
דחאם?!
ג. דעתו של הרמב"ן ברורה וכתב על דבריו בפתחי תשובה (אה"ע
סי' עה ס"ק ו) לאחר שהביא את תשובת בעל מעיל צדקה: "הנה
הרמב"ן מנה מצוה זו בכלל מצות מקרא דוירשתם אותה וישבתם בה
וכי היא שקולה כנגד כל המצוות (כדאיתא בספרי) וגם התה"ד בפסקיו
סי' פח הפליג בה... וא"כ כל הזמנים שוים לקיום מצוה זו וכן
מבואר מכל הפוסקים ראשונים ואחרונים שכתבו שכופין את האשה שתעלה
עמו"... ודעת בעל מגילת אסתר היא דעת יחיד שלא התקבלה
להלכה.
ד. אף הרמב"ם שלא הביא את מצות ישוב א"י במנין המצוות פסק את
ההלכות הנובעות ממנה למעשה כגון כפיה לעלות לא"י באיש ואשה
(הל' אישות ספי"ג), ולגבי עבדים (הל' עבדים פ"ח ה"ט): "עבד שאמר
לעלות לארץ ישראל כופין את רבו לעלות עמו או ימכור אותו למי
שיעלוהו לשם, רצה האדון לצאת לחוצה לארץ אינו יכול להוציא את
עבדו עד שירצה, ודין זה בכל זמן אפילו בזמן הזה שהארץ ביד
עכו"ם". וכן לגבי כתיבת אונו בשבת בקנית בית בא"י ועוד. ועולה
ברור שהחיובים ההלכתיים קיימים, והשאלה היא הסברת הרמב"ם ועל
כך תשובות שונות עי' בס' שציינתי לעיל. וכן בספרי באהלה של תוררה
ח"ד סי' ב מאמר ארוך בנושא הנדון על בעיית הנסיגה ובסי' ג ויא
עיי"ש
לגבי שאלותיך:
1. מלחמת מצוה לא תלויה באורים ותומים לא לפי הרמב"ן ולא לפי
הרמב"ם, ורק במלחמת הרשות יש שתלו בכך עפ"י הגמ' בברכות.
עכ"פ הרמב"ן לא מזכיר שום תנאים לקיום המצוה, והיא תלויה
ביכולת הממשית ציבורית שלנו לקיימה. וכי תעלה על דעתך שלא
נילחם על קיומנו בגלל העדר אורים ותומים? אלא נישחט חלילה? פקוח
נפש דוחה אורים ותומים. ואיש לא דיבר על מלחמה יזומה לכיבוש
ארץ ישראל אלא על הגנה על זכות קיומנו. וכיצד נלחמו החשמונאים
ור' עקיבא ובר כוכבא ללא או"ת?
2. גם לדעת הרמב"ם יש מלחמת מצוה של עזרת ישראל מיד צר
ומי עיוור ואינו רואה שכל מלחמותינו כאן בארץ הן עזרת ישראל מיד
צר?
3. מצות ריבונותנו על ארצנו לא נדחית מפני פיקו"נ של יחידים
מפני שאין היא עימה באותו מישור. המצוה היא ציבורית – עם
המגן על קיומו ועל ארצו אינו כנופיה ולא חמולה ולא ארגון זה או
אחר, אלא עם ומדינה. וכשהחשבון הוא ציבורי ראיית הכלל היא
כגוף אחד, וממילא פיקו"נ של היחיד אינו מרכיב עיקרי של שיקול
הדעת אלא פיקו"נ של הציבור כולו. הרמב"ן כותב בפירושו עה"ת
(שצריך ללומדו עם כתיבתו בסה"מ מפני שהדברים ארוגים זב"ז
ומשלימים זא"ז): "כי התורה לא תסמוך על הנס שירדוף אחד אלף"
(במדבר א, מה). וכן בפי"ג פס' ב. וברור לרמב"ן שכאשר התורה
ציותה על מלחמה לא סברה שהיא תלויה בכך שלא יהיה בזה
פיקו"נ.
4. ועי' עוד בספר "א"י בספרות התשובות" לגבי מצות ישוב א"י
ובמאמריו של הגאון ראש ישיבת מרכז הרב הרב צבי יהודה הכהן קוק
זצ"ל בס' לנתיבות ישראל ח"א במאמרים "למצות הארץ" ו"לתוקף
קדושת יום עצמאותנו".

 

 

 

toraland whatsapp