התשובה
א. מעשה יכול להיאסר בגלל נקמה ולהיות מותר אם נעשה על מנת
לתקן דרכים של אחר (אם בסמכותך לעשות זאת), ואותו מעשה יחשב
כנקמה אם הוא על מנת להשיב לו מנה אחת אפיים, ויש תוכחה אם
הוא נעשה ללמדו את הנכון והראוי. ולכן אדם צריך לבחון את עצמו
האם הוא עושה זאת לשם שמים או בגלל שנפגע ונעלב ורק לשם עצמו.
ב. אני חושב שניתן ללמוד מדוד המלך הוראה למעשה, אולם צריך
לזכור שדוד היה מלך והיה בסמכותו לעשות זאת ועשה זאת מתוך הבנה
שכך ראוי למבזה מלך ישראל. אבל לאדם פרטי ודאי שמעשה דוד
בשמעי אסור. ומותר לאדם פרטי מצד מצות תוכחה מותרת תגובה
עדינה בינו לבינך אבל לא לביישו ברבים.