תו''מ וכלאיים

השאלה:

Dאנו קבוצת תלמידים שלומדים חקלאות ולשם תחביב והדגמה שתלנו "גינה אורגנית" בירצוני לישאול מיספר מיספר שאלות
1 שתלנו חלקת חיטה (שיש לה דין מישר) בצמוד לחלקת ירקות (שיש לה דין יחידי מכיוון שמכל זן ירק שתלנו רק שורה אחת) בירצוני לדעת האים עשיית גדר המבוססת על שני עמודים ומיספר חוטים הקשורים ביניהם (ע"פ דין לבוד) תיפטור את איסור הכילאיים -למרות שהחלקות צמודות.
2 לשם הדגמת אפשרות לישתול ירקות כגינת נוי שתלנו ירקות שונים בימעורבב (אין שתי שתילים מאותו זן השתולים אחד ליד השני) הקפדנו שבין כל שתיל יהיה לפחות מרחק של טפח וחצי בירצוני לברר האים מותר לישתול גינה בצורה כזו והאים ראוי הדבר (ברור שכאשר יצמחו השתילים הנוף שלהם יהיה צמוד ואף מעורבב)
3 האים בתבלינים כדוגמת נענע לואיזה רוזמרין ציפורן וכדו' ישל הקפיד על דיני כילאים ז"א להקפיד על דיני הרחקה .
4 האים בשימוש בתבלינים כדוגמת התבלינים שלעייל יש להפריש תו"מ והאים יש הבדל אים מישתמשים בנענע לדוגמה לתה או כירק טיבול לסלט.
5 האים על כל כמות שקוטפים לשימוש יש להפריש תו"מ בברכה (לדוגמה האים אף בקטיפת עגבניה אחת או בקטיפת חתיכת בצל ירוק בשיעור פחות מכזית יש להפריש תו"מ)

התשובה

הרב יואל פרידמן | D2/7/2013 12:56:24 AM
שלום רב,

1. מבלי להתייחס אם אכן מדובר בשאלה במישר וביחידי
/02709.htm ראה מאמר הרב יהודה הלוי עמיחי: הלכות כלאי זרעים אמונת עתיך חוב' 27 עמ' 37. מכל מקום אפשר להבדיל בין המינים ע"י העמדת גדר בגובה 10 טפחים = 1 מטר, או לחילופין גדר באותו גובה העשויה מחוטים כל 24 ס"מ עפ"י דין לבוד. זאת בהסתייגות אחת שבמקרה האחרון כתב החזון איש (דיני כלאים אות ה) שאם עושה גדר כנ"ל או צורת הפתח יש להרחיק בין מיני תבואה וירק 6 טפחים = 60 ס"מ.
2. מותר לכתחילה להרחיק בין שני מיני ירקות הרחקה כדין של 15 ס"מ (טפח וחצי) אף שלאחר מכן המינים מתערבים זב"ז (רמב"ם הל' כלאים פ"ג הי"ד). זאת מלבד מינים המתפשטים כגון דלעת, דלועים, אבטיחים וכדו' ראה בחוברת אמונת עתיך שם עמ' 41 אות ז.
3. דיני הרחקה בכלאיים הם רק בין שני מינים של זרעים (צמחים חד שנתיים כגון ירק תבואה או קטנית) או בין גפן לזרעים, אך אין דיני הרחקה בין אילנות (ושאר צמחים רב שנתיים) וכן בין אילנות לבין זרעים או גפן. לכן יש לבדוק את הצמחים שהועלו הם חד שנתיים או רב שנתיים: נענע = חד-שנתי. לואיזה, רוזמרין = רב שנתי.
4. נענע חייב בתרומות ומעשרות כי לפעמים משתמשים בהם לסלט וכן אוכלים את העלים לאחר הכנת התה. אך צמחים שאינם נאכלים והם מיועדים רק להכנת תה, לרוב הפוסקים אין צורך להפריש תרומות ומעשרות. אמנם הראשל"צ הגר"מ אליהו סובר שחייב בתרומות ומעשרות. לכן הרוצה להחמיר יפריש בלא ברכה. ראה דיון בנושא זה ס' התורה והארץ חלק ד', כפר דרום, תשנ"ט, עמ' 10-27.
5. כל פעם שקוטפים צריך להפריש תרומות ומעשרות מחדש, ולא כדאי להשתמש בשיטות של הפרשת תרומות ומעשרות מראש, כיוון שהן עלולות להביא לידי תקלה. אין הבחנה של כמות ובכל כמות חייב להפריש. הכמות של כזית הוזכרה רק בהקשר לחיוב מיתה בידי שמים וכן חיוב מכת מרדות ראה רמב"ם הלכ' מאכלות אסורות פ"י הי"ט.
יש בעיה של כמות רק בהקשר לפדיון מעשר שני, שצריך שהמעשר שני ישווה לפרוטה דהיינו 3 אגורות לערך, אך בדרך כלל המעשר שני שווה פרוטה. (אם הוא לא שווה פרוטה צריך פרוטה חמורה לפדיון המעשר שני).

בכל טוב ובברכת התורה והארץ,

יואל פרידמן

toraland whatsapp