שיחי מאכל לגבי הרכבה

השאלה: בתור גנן אני שואל: יש שיחים או עצים קטנים בגינון עם פירות אכילים.האם דינם כמו עצי פרי רגילים? האם צריך לדעת לגביהם אם נעשו בתור ייחור או בהרכבה? כי אם בהרכבה אז אולי יש לבדוק האם בצורה מותרת(אותו מיןוכו´)?
אם אני קונה במשתלה האם אני צריך לברר את זה? או שזה לא עניין שלי אלא של זה שעשה את ההרכבה?
אם יש שיח מסויים שאני יודע לגביו שרובו נעשה מייחורים ב"שוק" המשתלות ויש מעט שעושים מהרכבות האם ניתן לומר שהולכים לפי הרוב ולסמוך על כך שהוא כנראה מהרוב שמייחורים (ולא לברר מאיזה משתלה יוצר ואם מהרכבה והאם בצורה המותרת?)ולקנותו במשתלת מכירה?
אני שואל לגבי השיחים/עצים הבאים: גויבה תותית,פיטנגו ,אקמנת סמית,סיזיגיום מכבדי.
היכן ניתן לברר כשרות משתלות יצרניות( אם צריך) לגבי זה וגם כללית לגבי עצי פרי?
תודה .

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/6/2013 11:16:58 PM
בס"ד

שלום וברכת ד´


כל עץ מאכל (אפילו הוא שיח) יש בו חיובי ערלה, ובייחוד שנשתל לצורך כך ולא כגדר לגינה. כמו כן לעניין כלאים כל עץ או שיח מאכל צ"ל האם נעשה בהיתר או באיסור.
האיסור הוא כל העושה את ההרכבה האסורה, אולם לגביך אסורה גם השתילה והנטיעה, אמנם היו שהקלו בעץ שכבר נתאחה ונעשה כאחד שאין בו איסור נטיעת כלאים, אבל ברור שלכתחילה יש להקפיד לא לטעת עצים מהסוג הזה.
הברור צ"ל במשתלה, שהרי ישנה חובה להודיע (אפילו במדבקה) מהו הכנה ומהו הרוכב, ובכך אפשר לדעת האם יש כאן כלאים או לא. מכיוון שנושא זה ניתן לבדיקה בקל לא נראה שאפשר לומר שצריך ללכת כאן אחר הרוב, שהרי בעל המשתלה יודע כיצד נעשה העץ (שיח) הנידון.
יש משתלות שאומדות תחת פיקוח לעניין ערלה אבל אין פיקוח לעניין כלאים.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
toraland whatsapp