שאלה בגמרא

השאלה: שלום לרבני מכון התורה והארץ,
יצילם אלקים מכשלון וחרץ.
שאלתי בבקשתי:
הגמ´ במס´ קידושין מציגה מקרה בו כלב רודף אחרי אשה, וכשרואה אותה אדם היא מסכימה להתקדש לו תמורת הצלתה מהכלב. הלה מציל אותה ויש הסתפקות האם היא מקודשת לו בזה, משום שכיון שהוא חייב בהצלתה ממילא (מדין לא תעמוד על דם רעך) אז אי אפשר לקדשה בכסף שהוא כבר מחוייב לתת לה.
לכאורה יש קושיה, הרי בגמ´ סנהדרין מובא כי רודף ונרדף ששיברו כלים במרוצתם הדין הוא שהרודף פטור משום קלב"מ, והנרדף חייב לשלם, משום שאין סיבה לפוטרו מתשלום הממון לאחר שניצל.
ועתה נובין ונידון: נהי שחייב להצילה מדין "לא תעמוד" מ"מ הייתה חייבת להחזיר לו התשלום עבור הכיכר שבעזרתה הוא השתיק את הכלב! בדיוק כמו ידידנו הנרדף מסנהדרין שחייב לשלם בסיום המרדף.
אם כך - מדוע שלא תתקדש לו עבור כיכר זו??
בברכה יצחק דעי.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/5/2013 2:50:51 PM
בס"ד

שלום וברכת ד´

עיין במאירי (קידושין ח ע"ב)שהביא שני הסברים א. היא רוצה להחזיר את דמי הככר, והדיון בגמ´ הוא על עצם ההצלה ולא על שווי הכיכר. ב. כאשר בעל הממון שם חייב להציל אפילו שלא על מנת ליטול ממנו שכר (עיי"ש מה שהקשה מפורק וטוען).
תרוץ נוסף מופיע בגליוני הש"ס שהרי זה מלוה ולא ממון, עיי"ש.
ועיין עוד בריטב"א.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp