התשובה
שלום וברכת ד´
ההבדל היסודי בין אורטודוקסים וריפורמים איננו במעשה עצמו אלא בכוונת המעשה, כאשר מקדשים כדת משה וישראל האם מתכוונים לתורה שהועברה מדורי דורות או לתורה המשתנה לפי מצב הרוח והחשיבה הזמנית שלנו. וכן מי שאינו מקדש על דעתם של משה וישראל האמיתיים אין קידושיו קידושין. כמו כן גם המעשה הוא בטל שהרי הם אינם מקפידים שהעדים יהיו כשרים (שומרי תורה ומצוות), וכאשר אין עדים כשרים במעשה הקידושין אין לכך שם של קידושין.
אמנם מכאן ואילך הם חיים יחד ועל כן יש מקום להתיחס לחיים המשותפים כנישואין ברמה מסוימת.
על כן במקרה כזה אם יעמדו בפני גרושים חלילה הרי שיצטרכו לעשות גט (לחומרא) אבל לא מעיקר הדין. ואם חלילה יווצרו בעיות הרי שהתסבוכת תהא לא פשוטה. כמו כן כל החיים בצורה כזאת אינם של בית יהודי שממשיך את מסורת בני ישראל לדורותיהם.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ