מחלוקת על המרא דאתרא

השאלה:

לכבוד הרב,
ידוע הסיפור המופרסם בכתובות קיא,א שרבי זירא השתמט מרב
יהודה רבו המובהק כיוון שרב יהודה אוסר לעלות לא"י ורבי זירא
סבר שמותר ליחידים לעלות וכל האיסור הוא על עלייה בחומה.
ולכן כיוון שרב יהודה היה רבו המובהק ולא רצה לפגוע בכבודו הוא
השתמט ממנו.
אבל השאלה היא כיצד חלק רבי זירא על רב יהודה שהיה המרא
דאתרא של פומבדיתא? ומוכח מהסוגייה שם ומהסוגייה המקבילה
במסכת שבת שזה קרה בזמן שרב יהודה היה כבר ראש הישיבה
שם. ומהגמרא בחולין קי שאומרת "מאתריה דרב יהודה אנא" מוכח
שרב יהודה היה גם המרא דאתרא שם. וכיצד יכול לחלוק על
המרא דאתרא? אולי יש לתרץ שהוא לא חלק עליו בציבור ופסק
לעצמו בלבד?

התשובה

הרב יעקב אריאל |

ר' זירא עזב את פומבדיתא ע"מ לעלות ארצה. מאותו רגע ואילך
אין הוא מחויב עוד למרא דאתרא כי אין הוא תושב העיר יותר.
פוסקי ארץ ישראל נחשבים למרא דאתרא של כלל ישראל עיין חולין
יח ופסחים נא

toraland whatsapp