התשובה
שלום וברכת ד´
השאלה שנדונה בפניך היא ביסודה יין עכו"ם, ובו הדגש שלא יהא קשר בין ישראל לגויים כדי שלא יבואו לידי חתנות. אין כאן אלא הגנה על עם ישראל שלא יבוא לידי התבוללות, וכידוע גדולה לגימא שמקרבת את הבריות, ולכן היין הוא אחד הדברים שגורמים לחשש חיתון בין יהודים וגויים. אין כאן שאלה של יין קנוי או לא, אלא שביין מבושל לא נגזרה גזרה זו, שהרי יין מבושל איננו יין איכותי, ויש אומרים שכל יין מפוסטר איננו חשוב, וממילא אין את האיסור. הדיון לגבי חילונים הוא שונה, והשאלה האם חילוני מחלל שבת בפרהסיא ג"כ נגזרה עליו הגזרה או לא, ואכן אם הוא חילוני להכעיס שהוא מחלל שבת ברשות הרבים, לעין כל, הרי שהוא מתגרה בתורה ומצוותיה, ועל כן יש פוסקים שאומרים שגם בחילוני כזה המחלל שבת ברשות הרבים יש את הדין של איסור יין, ויש אומרים שאין דין זה שייך אלא בגויים גמורים אבל לא יהודי שהוא מחלל שבת בפרהסיא, שהרי הוא כתנוק שנשבה, ואיננו מתמרד בד´ ובאלוקיו.
מסקנת הדברים שאם יש להחמיר בכך הוא רק ביין לא מבושל וכן מחלל שבת בפני רבים ומראה שאיננו שייך לתורה ומצוות.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון.