התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
מעיקר הדין החיוב על מזוזות ביתך, מי שהוא בעל הדירה הוא מתחייב במזוזה, אמנם כשיהודי שוכר דירה מגוי מתחייב במזוזה כשהשכירות מלאה (עיין שו"ע סי' רפו סעי' כג), אבל כל זה מדין מראית עין שרואים דירת ישראל שאין בה מזוזה, למרות שמעיקר הדין שכירות לא קניה, אבל בגלל מראית עין חייבו שוכר יהודי (עיין שו"ת רע"א סי' סו) אבל ברור שכאשר בעל הדירה הוא יהודי חייב להניח מזוזה למרות שהוא משכיר לגוי. אבל יש להעיר שבנידון דידן אין שכירות לגוי אלא יש נתינת רשות למטפלת לגור שם, אין זה שכירות מלאה שהרי הבעלים יכולים להכניס דברים לחדר הנ"ל וכן לעשות שינויים מסוימים בחדר, אלא שנתנו לה רשות להתגורר בחדר וזה פחות אפילו משכירות, ועל כן בנידון זה החדר בודאי חייב במזוזה ואין להסירה אלא א"כ יש חששות של בזוי וכד', אבל במקרה רגיל יש להשאיר את המזוזה במקום.
סליחה על העכוב בתשובה
כתיבה וחתימה טובה
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ