חטא בשביל שיזכה חברך ופסח

השאלה:

שלום לכבוד הרה"ג
א)עפ"י ההלכה מתי מתקיים חטא בשביל שיזכה חברך?
ב) בג"מ בפסחים מדוע הכהנים מקריבים קורבן מחוסר כיפורים לאחר התמיד בשביל שהמוחר כיפורים יוכל להקריב קורבן פסח הרי לכאורה יוכל להקריב פסח שני?
ג) מדוע במדבר התעקשו ובקשו להקריב דווקא פסח שני ולא אף מצוה אחרת?
ד) לאור ג) מדוע לא הקריבו פסח במדבר? (מלבד שנה ראשונה)

התשובה

הרב יעקב אריאל |

א) כאשר הוא גורם לחטא חברו מותר לו לחטוא להצילו מעבירה. במקום שהחבר לא פשע מותר לחטוא כדי להצילו מעבירה אחרת. (תוס' שבת ד ע"א ד"ה וכי).
ב) עפ"י התירוץ השני בתוס' – כיון שלא פשע ויהיה טהור לערב עשה של קרבן פסח שחייבים על בטולו כרת דוחה לעשה דהשלמה דכהנים. ופסח שני הוא לאנוס ולא למי שיכול והתרשל.
ג) שאלתך אינה ברורה, הרי גם בנות צלפחד רצו חלק בארץ והנשיאים הביאו את קרבנם מתוך שהתרשלו בנדבת המשכן. וכלב תבע את חברון היינו מצאנו שמי שהיה מעוכב מממצוה תבע את השלמתה על ידו, ותלוי הדבר בנסיבות בכל מצוה וענין.
ד) רש"י (שמות יב, כה) כתב שלא נתחייבו לעשות אלא בכניסתם לארץ, ובמדבר לא עשו אלא פסח אחד ואף הוא עפ"י הדיבור. וכן נראה מהרמב"ן (במדבר ט, יד). ומהרד"ק ביהושע (ה, ב) נראה משום שלא מלו במדבר וערל אינו יכול להקריב קרבן פסח. וכ"כ רלב"ג (יהושע ה, ג).

 

toraland whatsapp