התשובה
יישר כוחך על עיסוקך בהל' מלכים. יהי רצון שהתלמוד יהפוך למעשה
ונזכה למלוכה ראויה בישראל. ובאשר לשאלותיך:
בהל' גזלה פ"ה פוסק הרמב"ם שמלך הוא מי שהעם מסכים
לשלטונו. אין בכך סתירה לאמור בהל' מלכים שסנהדרין הם הממנים.
הפרוצדורה למינוי המלך צריכה להיעשות ע"י הנביא והסנהדרין. הם
למשל יכולים להתנגד למינוי מלך, שאינו ראוי, ע"י העם. אך אם הוא
ראוי, הם מן הסתם הסכימו לרצון העם, ובאופן רשמי הם הממנים
אותו. אך בהעדר סנהדרין חוזרת הסכמות לעם (עין משפט כהן סי'
קמד').
ואכן בתנ"ך מוזכר בדרך כלל העם כמי שמינה את המלך, ולפעמים
מוזכרים הזקנים. ושניהם היו נחוצים. העם לעצם הרצון והזקנים
למינוי.