הלכות כלאים בגן ירק

השאלה: בס"ד
לרב שלום,
למדתי לאחרונה שיטת גידול ירקות אורגנית מעניינת שנקראת grow biointensive, ורציתי לדעת עד כמה שיטה זו מסתדרת עם ההלכה:
1. "צמחים חברים": בשיטה זו שותלים צמחים "חברים" בשכנות, היות ולשכנות זו יש השפעה טובה על הגידול של כל אחד מהגידולים. למשל: מלפפון וחמניה באותה ערוגה- המלפפון מטפס על החמניה, והחמניה מעניקה לו צל. או שעועית, תירס ודלעת ביחד- התירס מצל, השעועית קושרת חנקן לקרקע, והדלעת מחפה על האדמה.
2. מגוון כמה שיותר גדול של צמחים: כדי להגיע לאיזון אקולוגי ושגשוג, מומלץ לשתול כמה שיותר משפחות צמחים, כך שיהיה נציג אחר לפחות מכל משפחה: קטניות, דלועיים, מורכבים, מצליבים, שושנתיים ועוד.
3. מרווחי שתילה צפופים: לאחר תיחוח לעומק 60 ס"מ, השתילה של זרעים שהונבטו במנבטה היא במרווחים צפופים ולא בשורות אלא ב"משולשים"- שורה אחת רגילה ובשורה הבאה השתילים יישתלו כנגד הרווחים שבין השתילים מהשורה הקודמת ולא כנגד השתילים. זה יוצר כמות שתילים גדולה יותר ליחידת שטח והאם זה משנה משהו לגבי החישוב של המרחק הרצוי בין מין למין?
האם בעקרונות שציינתי יש בעיה עם הלכות כלאיים?
תודה רבה!
אלישבע

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/7/2013 12:07:05 AM
בס"ד ה מרחשוון תשס"ו

שלום לך וברכת ד´

1. לעניין השתילה בערוגה אחת, אמנם המשנה מתירה לזרוע חמישה מינים בערוגה שגודלה 60*60 ס"מ, הזריעה צריכה להעשות בארבע הרוחות וזרע אחד יכול להיות באמצע. ברם כל זה כאשר כל צמח גדל בפנ"ע ולכן צריך להרחיק טפח ומחצה, אבל כאשר רוצים ערבוביא של צמחים ולשים אחד על השני נראה שעל כך חז"ל אמרו שהקב"ה רצה לעשות כל מין למינו ולא לגרום ערבוביא בעולם. ועל כן השיטה שרוצה את חיבור והתאחדות המינים יש בה משום כלאים.
2. יש לבדוק בכל צמד את המרחק שבין ירק לירק אם הוא 15ס"מ הרי זה מותר בפחות מכך אסור, אבל כל זה כאשר הזרעים הם יחידים או שורה אחת בלבד, ביותר מכך השיעורים משתנים.
3. נא לפרוט את יחידות השטח.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ

.......................................................................................
toraland whatsapp