גזל בזמן הצבא

השאלה: לרב שלום וברכה,

בעיה ראשונה - בעת שירותי כקצין בחה"א, וטרם חזרתי בתשובה הייתי חתום על תיק מצאי.

בין יתר הדברים הייתי חתום על 8 חרמוניות. כשבאתי לעבור יחידה, נתגלו החוסרים. ביקשתי מהנגד שאחראי על האפסנאות לוותר לי על החוסרים, והוא לא יכל. באותה תקופה היתה לי חבר ביחידה אחרת בעל גישה לאפסנאות שם. ביקשתי ממנו 8 חרמוניות והוא הביא לי. השלמתי את החוסרים ועזבתי ליחידה.

החרמוניות שהיו חסרות כנראו נגנבו ע"י המאבטחות שלי. ואני מניח שאת החרמוניות שאותו חבר הביא לי הוא לקח מהאפסנאות בבית ליד בלי לקבל שום רשות.

האם זה נחשב כגזל שלי, או בגלל שזה הועבר בתוך צה"ל זה לא גזל ?

אם זה כן גזל שלי מה הפיתרון ?

ב.בעיה שניה - בעת ששירתתי כקצין ביחידה שאליה עברתי, היה לנו תרגיל ובאחד הערבים, הגיעו גם מילואימניקים. אחד המילואימניקים, שהיה קצין בדרגת סרן, ביקש ממני חרמונית אחת (כן, שוב פעם חרמונית) והיתה לי גישה למחסן בו היו חרמוניות לצורך פעילות ונתתי לו אותה. עד היום הוא לא החזיר אותה (כשנתתי לו אותה גם הייתי די משוכנע שהוא לא הולך להחזיר אם אהיה כנה) ואין לו מושג איפה היא. מה עושים ?

אלו הדברים היחידים שאני זוכר שלקחתי בלי רשות, מיותר לציין שבזמנו, טרם חזרתי בתשובה, לא ייחסתי לדבר שום חשיבות. "השלמת ציוד" בצבא זה עניין כל כך שכיח כך שרבים לא מייחסים לו יותר מידי חשיבות. לצערי.

בתודה מראש,


התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/5/2013 3:49:15 PM
בס"ד

שלום וברכת ד´

את עיקר הבעיה אני רואה בסיפור השני שבו אתה נטלת דבר מהצבא ונתת לאדם פרטי. במקרה הראשון אתה לא לקחת, אלא בקשת מחבר והוא לקח, וכידוע אין שליח לדבר עבירה, ועל כן הוא הגנב. אתה אולי מכשיל אבל לא עשית את מעשה העבירה, לעומת זאת במקרה השני אתה לקחת.
על כן נראה לי שכדאי לתת כספים לצרכי ציבור, אם אתה יכול באותו בסיס המדובר.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp