התשובה
תודה על השבחים.
ביחס לשאלתך טענות שהן על ה' אסור שיביאו למרידה ולפריקת עול אלא בדרך שאמרת שאנו נבראים ואיננו יודעים את דרכיו.
אולם טענות לפני ה' ב'שיחה' עמו הן דבר אחר. כאן אברהם וכן משה ואהרן דורשים מצדיקו של עולם שינהג לפנים משורת הדין ויסלח או יתן עוד פתח לתשובה לבריותיו. ומכיון שעם הקב"ה הסליחה אנו מבקשים שכך ינהג עמנו, ובעמידה ישירה מול הקב"ה יש
לכך מקום וחשיבות.
גם על השואה מותר לשאול מדוע נרדפנו עד כדי כך? מה אשמתנו? אך אסור להתריס, או להטיל דופי בצדק האלה.
ואולי באמת איננו אשמים. אלא הגויים הם האשמים בהתנהגותם החייתית?