התשובה
פורמאלית אומנם המלך רשאי לעשות כן ואכן שמואל הזהיר את העם
מפני עריצות המלך.
האידיאל המלכותי שונה וכך גם כותב הרב קוק זצ"ל (המלחמה סעיף
ג) עזבנו את הפוליטיקה העולמית מאונס שיש בו רצון פנימי עד אשר
תבוא עת מאושרה שיהיה אפשר לנהל ממלכה בלא רשעה
וברבריות... בחלה נפשנו בחטאים האיומים של הנהגת ממלכה בעת
רעה". אולם לא זה המלך שעליו מצוה התורה. מלך שעליו מצוה
התורה הוא לב האומה - האדם מישראל שבו מרוכזת קדושת האומה
וצדקותה. על איש כזה ניבא ישעיהו (מב)..
ועי' במפרשים. ולאיש כזה שנמשח ע"י נביא והוא יושב על כסא ה'
מגיע הן הכבוד המצויין והן הסמכויות הרחבות.