התשובה
באופן כללי כל הקדישים יכולים להיאמר ע"י מי שאינו יתום נהגו
להניחם ליתומים כדי לזכות את נשמת הנפטר. לאחר שהונהג שאמירתם
ע"י יתומים חששו כאלה שאינם יתומים מאמירתם. אולם אין בכל כל חשש
ומותר לכ"א לאומרם אם אין יתום או אחר שאומרם. אם אין יתומים
נוהגים שלא להרבות בקדישים גם מצד זילות הקדיש וגם מצד טירחא
דציבורא ואומרים רק קדיש אחד לאחר עלינו לשבח. כפי שכתבתי אין
המצוה דוקא על היתום ולכן נוהגים לתת רשות לנכד לומר קדיש
אפילו שני הורין חיים בע"ה.