התשובה
השו"ע[1] פסק לגבי בשר ששהה ג' ימים משחיטתו בלי שהוציאו ממנו את דמו, שדמו נקרש בתוכו, ואינו יוצא במליחה, אלא רק בצלייה; וגם אחר שצלו אותו - אסור לבשלו. לגבי כבד, השו"ע פסק[2] שאפילו לא שהה ג' ימים מבלי שהוציאו ממנו את דמו, מחמת ריבוי דם שבו - יש להכשירו רק בצלייה ולא במליחה. אם נצלה תוך ג' ימים לשחיטת הבהמה, מותר לבשלו אחר כך. אבל אם שהה ג' ימים מעת שחיטת הבהמה ולא נצלה, הכבד מותר בצלייה, אך אסור לבשלו אחר הצלייה.
לגבי בשר קפוא נחלקו הפוסקים, האם הקפאת הבשר גורמת לכך שהדם לא ייקרש בתוך הבשר, או שההקפאה אינה מועילה כלום, ואינה עוצרת את ספירת הימים. דעת ה'פרי מגדים'[3] ו'כף החיים'[4] להחמיר, ולאסור לבשל בשר אפילו אם הקפיאו אותו תוך ג' ימים. דעת 'ערוך השולחן'[5] להקל ולהתיר בישול בשר קפוא, וכן פסק הרב עובדיה יוסף[6]. ועיין בשו"ת 'אגרות משה',[7] שכתב שיש סברה גדולה להקל בדבר הזה, ומכל מקום לכתחילה אין לעשות כן - אם לא לצורך גדול, ובדיעבד אם הקפיאו, ניתן להקל, וכן נראה לפסוק למעשה, כדברי ה'אגרות משה'.
הערה: על אף שיש צד חומרא בכבד משאר בשר, שהרי כבד אסור להכשירו במליחה ושאר בשר מותר, מכל מקום יש גם צד לקולא. שאר בשר, כיוון שמותר להכשירו במליחה, אסרו חכמים להשהותו ג' ימים, מחשש שמא אחר ג' ימים יבוא להכשירו במליחה, ונמצא שדמו לא יצא[8]. ואולם כבד, כיוון שאסור להכשירו במליחה אלא רק בצלייה, התירו הפוסקים להשהותו לכתחילה, ואף שאסור לבשלו אחר הצלייה, לא אסרו להשהותו, משום שבדיעבד אם בישלו את הכבד – מותר לאוכלו[9].
[1].שו"ע, יו"ד סי' סט סעי' יב.
[2].שו"ע, יו"ד סי' עג סעי' א.
[3].פרי מגדים, שפתי דעת ס"ק נג, ד"ה יראה לי.
[4].כף החיים, יו"ד סי' סט ס"ק ריד.
[5].יו"ד סי' סט סעי' עט.
[6].שו"ת יחווה דעת, ח"ו סי' מו.
[7].שו"ת אגרות משה, יו"ד ח"א סי' כז.
[8].רמ"א, יו"ד סי' סט סע' יב.
[9].פתחי תשובה, יו"ד סי' סט ס"ק כו.