התשובה
מי אמר שנשיא הוא מופלא שבבי"ד? ולמעשה מצינו מחלוקות על הנשיא
בכל דור כאמור בחגיגה טז ע"א במשנה. הא קמן שאין הכוונה איסור
מחלוקת על הנשיא.
לכבוד הרב
מצינו לאו "לא תענה על ריב לנטות" ודורשים "לא תענה על רב",
שלא לחלוק על המופלא שבבי"ד.
אמנם יש חולקים על פירוש זה (עיין אגרות משה או"ח חלק א סימן קט)
והרי מצינו בברכות דף כז שרבי יהושע חלק על רבן גמליאל בעניין
תפילת ערבית וכן עוד מקרים בהם חכמים נחלקים עם הנשיא.
לדוגמה בתחילת ברכות, מאימתי קורין את שמע בערבין, שזה
מחלוקת רבן גמליאל וחכמים ועוד.
וכיצד מיישיבים את הסתירה?
מי אמר שנשיא הוא מופלא שבבי"ד? ולמעשה מצינו מחלוקות על הנשיא
בכל דור כאמור בחגיגה טז ע"א במשנה. הא קמן שאין הכוונה איסור
מחלוקת על הנשיא.