התשובה
אני חושב שאתה צודק, להלן קטע מתוך מאמר בתחומין לח שכתבתי והאמירה שלו בכיוון זה: " בתחומים מסוימים ישנה הדרכה של חז"ל לחתור לתוצאה מסוימת כנגד הדין. ניתן לכנות זאת 'מדיניות הלכתית' אשר פירושה מגמה ומטרה אשר עומדת לנגד עיניו של הדיין. ניתן להביא לכך דוגמא מדין שמיטת כספים: חז"ל קבעו כי המחזיר חוב שעברה עליו שביעית רוח חכמים נוחה מימנו. ובהמשך לכך (לפי פירושו של רש"י גיטין לז,ב ד"ה תלי) המלווה אף יכול לדחוק את הלווה בצורה פיזית עד שיחזיר את חובו על אף שהדין ברור שהחוב נשמט. זו דוגמא לדין מפורש בתורה 'שמיטת כספים' אשר לכאורה גורם עוול למלווה (המצווה להלוות למרות שהשמיטה בפתח) ובאים חז"ל ונותנים דעתם לכך ומחזירים למלווה את הזכות לדחוק את הלווה עד שישלם חובו, זו היא 'מדיניות הלכתית' להחזר חובות."