התשובה
1. מותר אם כי יש סוברים שזו הערמת רבית עי' שו"ע יו"ד סי' קעז סי"ד. ועי' דעת הרמ"א.
2. קנס המתווסף אסור משום רבית יש אומרים מן התורה! ויש אומרים מדרבנן עי' ברית יהודה פ"ד הערה יד.
3. בנדוניא אינו מקבל תמורה, ולכן מותר קנס המתווסף. כך כתב הלבוש (יו"ד סי' קעז סעיף טז):
"אבל המחייב עצמו לחתנו בנדונייתא לפרוע לזמן פלוני, ואם יעכב מלפרוע יוסיף לו על סך הנדוניא על כל עשרים דינר מהם ו' פשיטים לכל חדש מותר, שזה אינו דומה אלא לנותן מתנה לחבירו ואומר לו אני נותן לך כך וכך מתנה לזמן פלוני, ואם לא אתן לך לזמן פלוני אני מוסיף לך עוד כך וכך שהוא מותר הכי נמי הכא, וכבר כתבתי בסימן קע"ו [סעיף ו] שזה דוקא קודם הנישואין אבל לאחר הנישואין שכבר נתחייב לו הנדונייא הרי זה אסור".
ובסימן קעו (ס"ו) כתב: "מותר להרבות בנדוניית חתנים, כיצד, כגון שנדר נדוניא לבתו והתנה עם חתנו שכל שנה שיניח לו הנדוניא אצלו יתן לו כך וכך לשנה מותר, הרי זה מותר שאין זה אלא כמוסיף לו הנדוניא, ודוקא שהתנו כן קודם הנשואין שעדיין לא חל המלוה, אבל אחר כך אסור דהוי אגר נטר".