סנני מים שמתחת הכיור - האם יש בהם איסור בורר

השאלה: ב"השלום לכבוד הרב שליט"א.אשמח לשמוע דעת הרב בנוגע לשימוש בסנני מים מהסוג המותקנים מתחת הכיור, אשר לכאורה בהם קשה להתיר מצד 'משמרת' משום שהמים יושבים שם משך זמן, ו'כוס' הראשונה של הסנן הם נעשים חומים ולא רואיים לשתיה כלל, וכן בסננים של ה'מיניבר' שהמים של מעורבים בגרגירי הפחם ויושבים שם גם כן משך זמן, ובפתיחת המים בעצם נבררים המים מן הגרגירים.

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | כ"ד ניסן תשפ"ד 17:17

ב"ה


שלום וברכה וכל טוב

 במסנני המים שמתחת לכיור בפשטות אין איסור 'בורר' משום שזוהי ברירה של פסולת מפסולת, שהרי איננו רוצים לשתות את המים שמופרדים על ידי המסננות שמתחת לכיור.

זאת עפ"י דברי הגמ' בשבת דף קמ מבארת מדוע התירה המשנה לשים ביצה במסננת של חרדל כדי להפריד בין החלבון לחלמון ואין בכך איסור בורר משום "לפי שאין עושין אותה אלא לגוון"; 

וכפי שביאר זאת הביאור הלכה או"ח שיט ג ד"ה היו לפניו; דהחלבון נתערב בפסולת החרדל ואין רוצה לאכלה והחלמון יורד למטה לגוון ולא לאכילה ולפיכך אין שייך על זה שם בורר שאין מתקנם ע"י ברירתו לאכילה לעולם.

לדעתו רק "כשבורר שני מיני אוכלים כל אחד מחבירו כדי לאכול כל מין בפני עצמו לאחר זמן הרי שפיר מתקן שניהם ברירתו ובורר גמור הוא". 

מסיבה זו נפסק למעשה שמותר לשפוך את הפסולת לכיור אע"פ שהנוזלים מופרדים על המסננת בכדי שלא תיווצר סתימה בכיור. והוא הדין גם במקרה שלנו אין כאן דין 'ברירה' כיוון שזו הפרדת פסולת מפסולת, כפי שפסקו בשו"ת אגרות משה או"ח חלק ד' סי' עד, שו"ת ציץ אליעזר ח"ז סי' יב, וכן פסק בשמירת שבת כהלכתה פרק יב סעי' טז; בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל.

בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב 

toraland whatsapp