השם יקום דמו

השאלה: שלום וברכה כבוד הרב קראתי תשובה שענה הרב מוצפי לשואל בנוגע לאזרחים וחיילים שנהרגו על ידי אויב , ושם הרב ממליץ להגיד שה' יקום דמם וכך כתב חלק מתשובתו- ( אדביק קישור בסוף השאלה) "ואין לנפשו מרגוע למעלה משום שנלקח מכאן שלא בדרך הטבע וגם לא בזמנו ככל החיים. כשאנחנו מזכירים את נקמת דמו ביד השם יש לנפשו מנוחה שלימה" חלק מהמקורות שהרב מציין זה מספר "מעבר יבק". הרב לא כתב איזה פרק או מאמר, אך חיפשתי בעצמי וכך מופיע בספר מעבר יבק במאמר שפת אמת פרק י' "כדאמרי' בדמי נבות שלעולם תבעו דין על אחאב ואיזבל במקום שפיכתם".... "ויען כי תמיד מתאוה להגביר כח הדין נגד הרוצח ואין לנפשו נייחא עד יהרג או ימות כי שם יחדו למשפט יקרבו או עד שיגיע עת פקודתו שהיה לו מן העולם"... "ועושים לנהרג נחת רוח כשמזכירין אותו לומר ה' ינקום דמו"... (אצרף קישור לספר בסוף השאלה) השאלה שלי: הרי ידוע שאלה שנהרגו על קידוש ה' הם במעלה גדולה, ואין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם" אז איך הרב מוצפי כותב שאין להם מנוחה עד שיגידו ה' יקום דמם, וכאשר קוראים במאמר שפת אמת פרק י' במעבר יבק הוא טוען שזה רק נותן נחת רוח אבל עדיין אין לנהרג מנוחה שלמה, עד שאותו רוצח ימות, או עד שיגיע זמנו של הנרצח ועד אז הוא משוטט עם "דומה". האם יתכן להגיד שאותו קדוש שנהרג יזכה למנוחה ושאין כל בריה וכו'.. רק אחרי שהרוצח ימות? או שהרב מוצפי טעה ומדובר פה על יהודי שנרצח -לא על קידוש ה' כי דוגמא ש-מעבר יבק הביא זה את אחאב איזבל שרצחו את נבות, וידוע שאחאב היה יהודי ואם כך אז שאלה נוספת האם יש נקמת דם ביהדות כאשר יהודי נרצח על ידי יהודי? כי לפי מה שכתוב במעבר יבק אין לנרצח מנוחה עד שהרוצח יהרג או ימות (או יגיע זמנו של הנרצח ועד אז משוטט בשמיים עם "דומה") וזה הסיבה שנקרא גואל הדם כי - "ומטעם זה יהיה אמרם שנשמת הנהרג תלויה ועומדת בנקמה.... הנוקם נקרא גואל שע"י הנקימה גואל אותו מצרתו למעלה שמצר ומעוכב וזועק מן האדמה עד יתנקם ואח"כ ישוב לימי עלומיו" ( מעבר יבק קרבן תענית פרק ז') אז אם יהודי נרצח על ידי יהודי האם קרובו של הנרצח צריך לדאוג שאין לנרצח מנוחה כי הרוצח עדיין בחיים? וכי לא מספיק שנרצח אז גם אין לו מנוחה למעלה רק בגלל שהרוצח חי? תודה כבוד הרב אשמח לתשובתך לינק לשאלה תשובה הרב מוצפי: שאלה מספר 287663 https://www.doresh-tzion.co.il/QASearchResult.aspx?qa=cat%D7%90%D7%91%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%AA:%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%99%20%D7%A0%D7%A9%D7%9E%D7%94:%D7%A9%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA לינק לספר מעבר יבק: (ניתן גם לבצע חיפוש בספר עצמו בעזרת האתר) https://www.sefaria.org.il/Ma'avar_Yabbok%2C_Sefat_Emet.10?vhe=Vilna,_1860&lang=he&with=Navigation&lang2=he מצרף את השאלה תשובה של הרב מוצפי שאלה - 287663 לכבוד הרב היקר שליט״א, לצערינו כמעט מדי יום נהרגים חיילים יקרים בידי המחבלים הארורים. האם ההשכבה, וכשמזכירים שמם יש לומר השם יקום דמו? וכן על הקבר? ומה התועלת בכך? תשובה נושא כואב ורחב זה מצריך נימוקים וראיות לרוב בספרים הקדושים המדברים בזה. ואנסה כאן בקצרה להביא מעט מהם. בספר מעבר יבק לרבנו אהרן ברכיה דימודינה זיע״א תלמיד הרמ״ע מפאנו ז״ל שהוא ספר יסוד בעניני הנפטרים ועולמם. כתב כי דבר זה נצרך ומועיל מאוד למנוחתו. א. מפני שהוא נרצח, ב, על ידי אויב. ג, על ידי גוי. ד, כשמסר נפשו להצלת בני עמו. ואין לנפשו מרגוע למעלה משום שנלקח מכאן שלא בדרך הטבע וגם לא בזמנו ככל החיים. כשאנחנו מזכירים את נקמת דמו ביד השם יש לנפשו מנוחה שלימה. משום שדבר זה מוזכר בתורה ... כי דם עבדיו יקום. בנביאים.... כי יום נקם בלבי. .... וניקתי דמם לא ניקתי. בכתובים ...אל נקמות השם. והטעם מובא בזוהר הקדוש ששר האומה הרוצחת למעלה משתבח בעצמו שהוא לקח נפש בנו של השם יתברך. ולכן השם יתברך לובש בגדי נקם ונוקם ממנו את נפש ההרוג. ויש בזה עוד מקורות רבים בזוהר ובתלמוד ובמדרשים. ולצערי לרוב חולשתו אין ידי מגעת היום להאריך בזה, בפרט שראוי להאריך עוד. ואזכיר כאן דברי הזוהר הקדוש [משפטים ק"ז, א] "וקרא אמר ולא נמצא אתו דבר (מ"א טו ה) רק בדבר אוריה החתי, רק למעוטי קא אתי, בדבר אוריה, ולא באוריה, וקודשא בריך הוא אמר, (ש"ב יב ט) ואותו הרגת בחרב בני עמון, וכל חרב בני עמון הוה חקיק ביה חויא עקים דיוקנא דדרקון, ואיהו עבודה זרה דלהון, אמר קודשא בריך הוא, יהבת חילא לההוא שקוץ, בגין דבשעתא דקטלו בני עמון לאוריה, וסגיאין מבני ישראל עמיה, ואתגבר בההיא שעתא חרב בני עמון, כמה תוקפא אתתקף ההיא עבודה זרה שקוץ". נמצא זה היה קשה לדוד שאוריה נהרג בידי בני עמון, והיו מתגאים נגד השם ונגד משיחו. ועיין במפרשים שם ובעוד מקומות.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | כ"ה תשרי תשפ"ה 18:03

בס"ד


שלום וברכה


מכיוון ששאלתך על הרה"ג בן ציון מוצפי, מן הראוי שתפנה אליו בשאלה, ב"ה הוא בין החיים ולכן אפשר לשאול אותו את שאלתך. 

אמנם מעיקרא הפסוק אומר (לב, מג) "כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו". דהיינו נקמת הקב"ה רצויה ובייחוד על אומה"ע שמכאיבים לישראל (עיין רש"י). לכן בודאי שיש לומר את הביטוי הי"ד, כפי שהקב"ה הבטיח שיגיע הזמן, אבל לא מתעכב השכר עד הנקמה או לא, אלא ההרוגים הקדושים הם במחיצת הקב"ה, משעת הריגתם.

אנו מתפללים שהנקמה תהיה לענינו (תהילים עט.י) "יודע בגוים לענינו נקמת דם עבדיך השפוך". וכפי שנאמר "חזה צדיק נקם". לכן אנו מתפללים שתי תפילות א. עצם הנקמה. ב. שהנקמה תהיה לענינו. לכן יש להוסיף את המילה "ד' יקום דמו". 


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 


toraland whatsapp